respublika.lt

2012 gegužės 21, pirmadienis

Nei teisės, nei teisingumo nesukūrėmenuotraukos (92)

2012 vasario mėn. 05 d. 13:17:19
Vladas Vaicekauskas, „Respublikos“ apžvalgininkas

Šios savaitės „Respublikos“ žmonės - Lietuvos teisėjai. Teisėjų tarybos bei Aukščiausiojo Teismo pirmininkas Gintaras Kryževičius pranešė, kad keturi Kauno teisėjai, priiminėję sprendimus ne teismo salėje, o kabinetuose, turi būti atleisti. Ar iš tiesų ardomas teisėjų klanas?

 

- Po 20 atgautos nepriklausomybės metų mes vis dar jaučiame tiesos stoką. Kodėl tiesa neatėjo kartu su išsilaisvinimu? Kodėl tiesa taip vėluoja?“ - „Respublika“ klausė poeto, publicisto, Vyriausybės kultūros ir meno premijos laureato Vytauto Rubavičiaus.

- Gyvename įsivaizduojamos ir vaizduojamos demokratijos valstybėje. Per 20 nepriklausomybės metų net nepadėti realios savivaldos pagrindai, kuriems būtini ne partinių sąrašų, o tiesioginiai seniūnų, merų, savivaldos tarybų rinkimai, prisiekusiųjų ar tarėjų teismai. Mūsų valstybėje veikia nuo visuomenės atskirta, uždara, klaninė teismų sistema, teisingumą seikėjanti savo nuožiūra ir savo naudai. Du uždari, nuo visuomenės atsiskyrę ir su ja dėl nieko nesiruošiantys tartis sluoksniai - politinis nomenklatūrinis ir teismininkų. Beteisė visuomenė ir teisėta valdžia. Tokia paradoksali ta mūsų vaizduojamoji demokratija.

- Bet Sąjūdžio valstybė buvo kuriama ant šviesos ir tiesos pamatų!

- Tokie buvo žodžiai, tačiau realūs darbai buvo nukreipti imti ir stiprinti valdžią, visą valdžią. Visiems norėjosi turėti kuo daugiau partinės valdžios. Tad ir buvo perimtas esminis sovietinės politinės sistemos principas - valdo partiniai. Ne visuomenė su savo partiniais, o partiniai be visuomenės. Buvę komunistai visomis jėgomis tvirtino tokią valdžią, o juos pakeitę buvę sąjūdiečiai greitai suvokė partinių vienvaldystės teikiamus pranašumus. Tad tapo tokie pat prisiekę paveldėtos sistemos gynėjai. Kuo daugiau valdžios tavo rankose, tuo mažesnė atsakomybė ir atskaitomybė tautai ir visuomenei. Kūrėsi ne šviesos ir tiesos, o uždara partinė valstybės valdymo sistema. Kartu kūrėsi uždara teismų sistema, įtvirtinanti vienintelį savo visagalybės principą - teisingumą teismuose vykdo tik teisėjai. Jokio visuomenės dalyvavimo, jokių visuomenės deleguotų atstovų.

- Vadinasi, kalbos, kad mes iki šiol esame arčiau Rytų nei Vakarų, turi realų pamatą?

- Puikiai išmokome vaizduoti demokratiją, atlikti demokratinei politinei sistemai būdingas procedūras. Tačiau demokratijos principų nesiruošiame įgyvendinti. Mes tik vadinamės teisine valstybe, tačiau stokojame teisinės valstybės turinio. Demokratijos valstybėje teisingumą kartu su teismais vykdo pati visuomenė per savo atstovus - prisiekusiuosius ar tarėjus. Tad kai vakariečiai sako, kad teisingumą vykdo teismas, tai jie turi omenyje kaip savaime suprantamą dalyką ne teisėjų, o prisiekusiųjų teismą. Lietuvoje teisingumą vykdo visuomenės atstovų neįsileidžiantys teisėjų teismai. Teisėjai pirmiausia paiso savo asmeninių, savo sluoksnio ir aptarnaujamų „klientų“ interesų. Teisėjo nuosprendis yra teisėtas, nesvarbu, kad jis būtų priimtas paminant teisingumą, įstatymus ar tarptautines konvencijas. Bet kuris teisėjas gali atvirai savo nutartimis tyčiotis iš teisingumo nuovokos, visuomenės ir įstatymų. Jis už savo sprendimus realiai niekam neatsako. Tokiomis patyčiomis jau pasižymėjo ne vienas teismas, o pastaruoju metu ypač - Kėdainių teismas. Rusai savo teisingumą vadina „basmannoje pravosudije“. Pagal M.Chodorkovskį, taip pat daugelį žmogaus teisių gynėjų bei dabartinio režimo priešininkų teisusį Maskvos rajono teismą. Mūsų sistemą galime vadinti „Kėdainių teisingumu“. Ne tik nusikalstama, bet ir pasišlykštėtina tokio teismo veikla a.a. D.Kedžio dukrelės istorijoje. Kuo greičiau perduoti mažylę motinai, kad jos abi išnyktų iš visuomenės akiračio. Visiškai. Kaip jau ne vienas su šia istorija susijęs žmogus. Teisėjų teismai ir kurti kaip teisinė sistema politiniam, verslo ir specialiųjų tarnybų elitui aptarnauti. Pavyzdžiui, JAV, teisėjai, net apygardų prokurorai yra renkami, Lietuvoje - tik skiriami! Lietuvoje teisininkus į teisėjų postus parenka pati sistema Teisėjų tarybos vardu. Karjerą lemia visiškas atsidavimas Kėdainių teisingumo principui, klano moralei.

- Ir todėl mes esame arčiau Rytų nei Vakarų...

- Paradoksas tas, kad Rusijoje jau veikia prisiekusiųjų teismai!

- Prezidentė Dalia Grybauskaitė Seimui pasiūlė įstatymu įtvirtinti tarėjų statusą.

- Ir ką mes matome? Žaibiškai reagavo teisminės valdžios atstovai. Kokių tik argumentų „prieš“ neišgirsi. Ir niekas nekalba apie būtinumą galų gale dėti demokratijos pamatus. Aiškinama, esą tarėjai nemokės teisinės, juridinės kalbos, į teismų sistemą įneš painiavos, dėl to gali sumenkti teismų autoritetas, nors tas autoritetas metų metais visuomenės apklausoje yra prie pat dugno. Tie argumentai niekiniai, nes tarėjų funkcija yra teisminiam ginčui teikti sveiko proto ir teisingumo nuovokos atsvarą. Man, kaip tarėjui, visiškai nesvarbu juridinė kalba, jei aš manau, kad teisme išsakytų argumentų ir pateiktų įrodymų nepakanka kaltinamajam nuteisti. Šitai ir tvirtinu.

Esmė ta, kad atsiradus tarėjų ar prisiekusiųjų institucijai teisėjams būtų daug sunkiau vykdyti savąjį teisingumą, o jų veikla taptų labiau žinoma visuomenei. Nenorima su visuomene dalytis valdžia. Kas bent mažumėlę suabejoja teismų darbo kokybe, ne visai juridiškai kokybiškai suformuluoja klausimą, iškart gauna atgalios: iš tokio pasišaipoma ir paaiškinama, esą su teismais galima kalbėtis tik juridine kalba! Tuo tarpu prisiekusieji ar tarėjai kalba kasdiene kalba, tad teisėjams tenka juridinę kalbą versti į paprastą, sveiku protu suvokiamą kalbėseną. Teisminė sistema ne tik kad nenukenčia, o tvirtėja, nes stiprina visuomenėje teisingumo jauseną, sykiu ir pasitikėjimą teismais. Ten suprantama, kad gyvenimui taikydami vien juridines sąvokas patį gyvenimą priversime cypti. Tai mes ir matome daugelyje Lietuvos teismų - spaudos atstovai nesugeba su visuomene kalbėti aiškia, argumentuota kalba. Frazė „teismo priimtų verdiktų nekomentuosiu“ reiškia, kad tiesos uždanga per tokius pasisakymus nebus praskleista. Teismai atsisako pasiaiškinti visuomenei, kodėl per avariją neatsakingo vairuotojo sužalotas žmogus, tapęs I grupės invalidu, turėjo 10 metų ieškoti teisybės visuose uždaros sistemos instancijų teismuose! „Respublika“ tai labai plačiai aprašė, bet nė viena teismų instancija dėl to net nekrūptelėjo.

- Tačiau užteko keletui Seimo narių suabejoti Konstitucinio Teismo aiškinimais, kas sudaro ar turėtų sudaryti šeimos pamatą, ir uždara sistema trenkė jiems į paširdžius: mes nustatome tiesą ir sąvokas, mes - paskirtieji, o ne jūs - tautos rinktieji. Mes esame aukščiau jūsų, aukščiau tautos. Kaip pasakėme, taip ir bus. Jūsų pareiga ne abejoti, o vykdyti! Buvo graudu žiūrėti ir klausytis.

- Pamatėme su niekuo nesiskaitančios, metų metais nesikeičiančios uždaros sistemos jėgą ir galią. Pamatėme teismų visagalybę, kokia buvo ypač būdinga kompartinei valdžiai.

- Gal permainų atneš jaunesni žmonės. Jie juk gali pasipriešinti senųjų nustatytai tvarkai.

- Klystate. Karjeros galimybės teikiamos tik tiems, kurie pasirengę tarnauti sistemai ir suvokia jos teikiamus privalumus.

Parengta pagal dienraštį "Respublika"


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (92)

  • Bilute 2012 vasario mėn. 12 d. 14:43:16

    Teisejai ir prokurorai yra nusikalstamiausia kasta Lietuvoje. Jie gauna
    is mūsu atlyginima ,kad mus nuskriaustu, įgave tam valdzia. O kaip igauti
    ta valdzia? Kiek tas kainuoja ? Ogi vis zino,kad patekti i teisejus reikia
    daug pinigu.

  • tiesa 2012 vasario mėn. 09 d. 15:32:28

    - Klystate. Karjeros galimybės teikiamos tik tiems, kurie pasirengę
    tarnauti sistemai ir suvokia jos teikiamus privalumus.
    pasakyta trumpai ir aiškiai. Nei vienas baigęs Teisės mokslus netaps
    teisėju,jei neturi ryšių su šia sistema.Prokurorai? Teisėjai iš jų
    tyčiojasi net teismo proceso metu. Taip parodoma,kur prokuroro vieta.
    Nepažįsti teisėjo-bylą prakiši.

  • saunu 2012 vasario mėn. 09 d. 01:12:06

    daugiau ir gilesniu teisminiu pagrindu rasykit labai gerai parasyta juk ne
    vienas zmogus turi sprest kito zmogaus likima naikinkim klana

  • Kaune 2012 vasario mėn. 08 d. 22:35:34

    Ar normali mama,galėtų,keršydama savo vyrui,nekęsti dukrytės,vedžioti
    ją pas psihologus,kad liudytų prieš tėtį,numesti pas
    drauges,gimines,pažystamus,keletai parų,o pati linksmintis su
    taksistu,net nesidomint ką veikia dukrytė.Negi neatlaikei,patikrinimo
    valdžia ir pinigais Ingrida,kad taip supuvai,susmirdai,pasileidai . .
    .negi manai,kad direktorės pareigos ir pinigai,leidžia gadinti dukrytei
    ir sūnui vaikystę.Kur tu tiksi su tokia reputacija,kada būsi atleista
    iš taksi firmų? Mane išmetei su geduko beržinsko pagalba iš buto.mano
    mamos namo ir firmų...tyčiojaisi,grasinai. . .Ar žinai kiek galų turi
    lazda? Atsipeikėk.

  • taaip 2012 vasario mėn. 08 d. 20:16:53

    gerai parasyta ! vienu zodziu gyvename sistemoje dar baisesneje nei
    socializme kai buve partinei nomenklaturininkai issivadave nuo Maskvos
    susikure sau ir savo vaikams toki roju kad prie ruso ne nesapnavo! ir jiems
    visiskai nusisikt i visas "demokratijas" "teisines visuomenes" ir i
    Lietuva. vienintelis garbingo piliecio rodiklis yra pinigu kiekis . jei
    budamas valdzioje nevagi tu esi nevykelis !

  • graudu 2012 vasario mėn. 08 d. 20:11:41

    Labai teisingai pasakyta apie teisėjų darbą. Tiesiog baisu ir graudu,
    kad taip yra.

  • graudu 2012 vasario mėn. 08 d. 13:21:55

    Labai teisingas straipsnis! Baisiausia, kad niekas nebando nieko taisyti,
    tiek metų tik vienos kalbos. Kaip gali būti teisinėje valstybėje toks
    teisingumas. Žmonės kreipiasi į teismus pagalbos, teisingumo, o gauna...
    Taigi mokesčių mokėtojų pinigais jie išlaikomi ir gerais pinigais.
    Pagaliau ir jie turi būti kitų kontroliuojami, o ne patys save, tada, gal
    ir nereikės sekti ir būtų daugiau teisingumo bei mažiau abejojančių

  • Jole 2012 vasario mėn. 08 d. 09:36:47

    Sutinku su autoriaus mintimis.

  • vilniete 2012 vasario mėn. 07 d. 22:54:36

    Mielieji, jeigu jau supratote,kas per isigimeliai yra Kuris, Kryzevicius,
    Ziobiene, Sakalas,Kedainiu teisejai ir dar daugiau, slykstu ziureti ir ju
    klausytis. Aciu uz protingus ir teisingus pasisakymus,pasidare lengviau,
    matau, yra daug protingu zmoniu. Lietuva sveiksta, kelkimes, kelkimes
    vieningai visi.

  • vilniete 2012 vasario mėn. 07 d. 22:54:35

    Mielieji, jeigu jau supratote,kas per isigimeliai yra Kuris, Kryzevicius,
    Ziobiene, Sakalas,Kedainiu teisejai ir dar daugiau, slykstu ziureti ir ju
    klausytis. Aciu uz protingus ir teisingus pasisakymus,pasidare lengviau,
    matau, yra daug protingu zmoniu. Lietuva sveiksta, kelkimes, kelkimes
    vieningai visi.

  • vilniete 2012 vasario mėn. 07 d. 22:54:34

    Mielieji, jeigu jau supratote,kas per isigimeliai yra Kuris, Kryzevicius,
    Ziobiene, Sakalas,Kedainiu teisejai ir dar daugiau, slykstu ziureti ir ju
    klausytis. Aciu uz protingus ir teisingus pasisakymus,pasidare lengviau,
    matau, yra daug protingu zmoniu. Lietuva sveiksta, kelkimes, kelkimes
    vieningai visi.

  • vilniete 2012 vasario mėn. 07 d. 22:54:30

    Mielieji, jeigu jau supratote,kas per isigimeliai yra Kuris, Kryzevicius,
    Ziobiene, Sakalas,Kedainiu teisejai ir dar daugiau, slykstu ziureti ir ju
    klausytis. Aciu uz protingus ir teisingus pasisakymus,pasidare lengviau,
    matau, yra daug protingu zmoniu. Lietuva sveiksta, kelkimes, kelkimes
    vieningai visi.

  • Naglis Puteikis 2012 vasario mėn. 07 d. 22:45:51

    Labai pritariu: "atsiradus tarėjų ar prisiekusiųjų institucijai
    teisėjams būtų daug sunkiau vykdyti savąjį teisingumą, o jų veikla
    taptų labiau žinoma visuomenei. Nenorima su visuomene dalytis valdžia.
    Kas bent mažumėlę suabejoja teismų darbo kokybe, ne visai juridiškai
    kokybiškai suformuluoja klausimą, iškart gauna atgalios: iš tokio
    pasišaipoma ir paaiškinama, esą su teismais galima kalbėtis tik
    juridine kalba! Tuo tarpu prisiekusieji ar tarėjai kalba kasdiene kalba,
    tad teisėjams tenka juridinę kalbą versti į paprastą, sveiku protu
    suvokiamą kalbėseną.:"

  • daiva 2012 vasario mėn. 07 d. 21:31:31

    Geras straipsnis!Aciu autorui,tiksliai pasakyta ir teisybe!Baisu
    Lietuveleje,gyventi,prigyvenome...,kad reikia is pagrindu
    keisti.Issigimusius teismus ir visa kita...bruda.

  • Pilietis 2012 vasario mėn. 07 d. 17:13:49

    Publicistui Rubavičiui-stokojate tiesos? Tai kas trukdo ją išsakyti? Bet
    tikriausiai didesnę dalį kaip jau įprasta nutylėsite, ir pateiksite tik
    jos naudingąją dalį teikiančią naudą asmeniškai tik jums, pasroviui
    su mase, kad pastaroji manęs nenuspirtų nuo lovio. Tiesa pagal
    Rubavičių, degutienę,Zuoką- tegu jus devynios ar apie save patys visą
    tiesą pasakėte? Apsidirbau virš ausų, suknisau dar labiau visa ir tegu
    jaunimas vietoj komiksų narplioja. Negerbiu žmogaus, kuris paisto
    nesąmones ir savo nepadarytų darbų naštą perkelia jaunimui.
    Lietuviška patarlė dar mano močiutės Duona dukrele pasidalink su
    alkanu, darbą padaryk taip kad pačios širdis palaimą jaustų, darbą
    dirbk taip, kad ir kitam gražu būtų. Padėk kitam. Nesielk su kitu taip,
    kaip kad nenorėtum pats susilaukti. Gal aš jau tik Lietuvoje likau viena
    Lietuviškomis tradicijomis išauklėta.

  • graudu 2012 vasario mėn. 07 d. 15:24:25

    Labai teisingas straipsnis ir labai graudu, kad taip yra.

  • graudu 2012 vasario mėn. 07 d. 15:24:23

    Labai teisingas straipsnis ir labai graudu, kad taip yra.

  • graudu 2012 vasario mėn. 07 d. 15:24:12

    Labai teisingas straipsnis ir labai graudu, kad taip yra.

  • xxxx 2012 vasario mėn. 07 d. 14:24:21

    Rinkimų sistema buvo sukurta tokia, kad partijos valdytų šalį, atseit
    tai demokratijos išraiška. Ir kas įvyko? Maža saujelė partinių valdo
    šalį, o žmonės padaryti nieko negali, nes pusė (seimo rinkimuose)
    renkami pagal partinius sąrašus. Kol nebus pakeista rinkimų sistema,
    apie demokratiją nėra ko nė svajoti.
    Pamenu kaip nepriklausomybės aušroje buvo svarstomi teisėjų
    atlyginimai. Buvo nutarta teisėjų atlyginimus mokėti didelius, kad jiems
    nereikėtų imti kyšių. Graudu prisiminti kokie buvome naivūs mes ir
    mūsų tiesiogiai rinkti politikai.

  • An 2012 vasario mėn. 07 d. 13:47:09

    Perskaičius straipsnį ir komentarus, akyse prašviesėjo.Supratau,kad
    žmonės viską mato,supranta.Jaučiu ir trokštu, kad atsirastų protingų
    žmonių, kurie nors kokias gaires parodytų,ką daryti,kaip išbristi iš
    tokios padėties.Aišku visiems kils klausimas:o kodėl pati
    negalvoji,nepasiūlai.Atsakau: esu per sena man 67 metai,tuoj keliausiu,kur
    priklauso,bet labai gaila tų kurie dar ilgai turės gyventi šitoj baisioj
    santvarkoj.Bet vistiek kartoju:reikia kažką daryti,nors bus labai sunku
    (bet prisiminkim A.A.Apanavičiūtę ir kitus,jie ėjo po tankais...),bet
    ar dėl tokios Lietuvos...O aš lieku nekęsti šito gyvenimo,mane dar ir
    bankas "apsmūgiavo",bet tai jau kita istorija.Bet prisidėčiau prie
    šitos santvarkos pakeitimo kiek dar turiu jėgų.Tik nežinau, ką
    daryti.Liūdna.Bet ir kartu džiaugiuosi dėl šio straipsnio
    komentatorių,jie mato,supranta.Gal tai ir bus pirmieji daigeliai
    rimtesnių žingsnių,svajosiu...

  • Butina 2012 vasario mėn. 07 d. 08:34:08

    teismose nors trys tariejai teisyngai gerbema prezidentie sako kaip bus
    tariejai tada teisiejai nebus saliski ir teismai bus gerbemi teisiejas ne
    dievas kuri isivaizduoja tariejai teisme butini.

  • EGLE USA 2012 vasario mėn. 06 d. 23:11:15

    YRA LABAI DAUG BAIGUSIU TEISE,BET JIE NETURI GIMINIU,IR STAI
    REZULTATAS,PASILIEKA UZSIENI ,IR NYKSTA JAUNIMAS NUO LIETUVOS,KLANINIO IR
    GIMINIU TEISINGUMO, NEZINAU KOKI MEDALI REIKIA SUGALVOT ,NERINGAI
    VENSKIENEI,PAJUDINUS KLANINE TEISETVARKA,PEDOFILIJA,KORUPCIJA!!!STIPRYBES
    JUMS NERINGA!!!

  • petras to niekada 2012 vasario mėn. 06 d. 21:33:22

    bet lietuva vemia nuo tavo kryzevyciu ir kedainiu siuksliu

  • petras 2012 vasario mėn. 06 d. 21:31:08

    sovietine isgama kryzevyciau ,sunie von i siukslyna

  • svarbiausiai 2012 vasario mėn. 06 d. 20:45:18

    kad isrinktieji nenori tvarkytis ir klausyti savo rinkeju. Siam straipsnyje
    tiesa ir nuo jos nepasislepsi...

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Ar planuojate šią vasarą aplankyti Lietuvos pajūrį?

balsuoti rezultatai

Ar stebėsite "Eurovizijos" dainų konkursą?

balsuoti rezultatai
reklama
zimbabve
Šiandien Rytoj Poryt

+12 +13 C

 +14 +15 C

+15 +16 C

+24 +27 C

+26 +28 C

+23 +26 C

1-6 m/s

2-7 m/s

2-7 m/s

USD - 2.73 LVL - 4.95
EUR - 3.45 EEK - 0.00
RUB - 0.09 PLN - 0.79