respublika.lt

Motyvacija mokytis gimsta šeimoje

(0)
Publikuota: 2018 liepos 27 13:40:11, Justina GAFUROVA
×
nuotr. 1 nuotr.
Astos Blande asmeninio albumo nuotr.

„Vakaro žinios“ neseniai rašė apie tai, kad nuo šių mokslo metų tėvai, norintys vaikus į mokyklą leisti anksčiau nei privaloma, patys galės nuspręsti, jų vaikas tam pasiruošęs ar ne. Nebereikės specialistų patikros ir rekomendacijų. Apie tai, ar tikrai tokios permainos pagerins mokyklinukų pasiekimus, kalbėjomės su psichologe, lektore, knygų tėvams autore Asta BLANDE.

 

- Ar tėvai visada adekvačiai gali įvertinti, ar vaikas jau pasiruošęs tokiems pokyčiams?

- Aš esu pokyčius sveikinantis žmogus, jei jie apgalvoti, turintys aiškius argumentus ir žmonės, kurie atsidurs tų pokyčių verpete, yra pasirengę. Deja, šiuo atveju, manau, kad tėvai turi per mažai informacijos šia tema, o pedagogai, kurių klasėse gali atsidurti nepakankamai brandūs priešmokyklinukai, patirs nemažai įtampos ir vargu, ar sulauks profesionalios pagalbos.

Mano praktikoje pasitaiko įvairių atvejų: yra tėvų, kurie domisi vaiko asmenybės bei ugdymo temomis, konsultuojasi su pedagogais ir specialistais ir tik tada, remdamiesi gauta informacija, priima sprendimą, leisti ar ne anksčiau vaiką į mokyklą. Yra ir tokių, kurie pervertina galimybes, neretai pasikliaudami vaiko pasisakymais, kad jis nori į mokyklą, jam patinka skaityti, skaičiuoti ir pan. Pastaruoju atveju po kelių mėnesių mes jau susitinkame spręsti nenoro eiti į mokyklą klausimo.

Tad siūlyčiau tėveliams atsakingai pagalvoti, ar išties jūsų vaiko galimybės lankyti mokyklą yra aukštos: susitikite su pradinių klasių mokytoju, apsilankykite pas psichologą, susirinkite įvairios informacijos iš artimai nepažįstančių vaiko žmonių, ir tik tada spręskite. Juk mokyklai svarbūs ne tik skaitymo, rašymo ar skaičiavimo gebėjimai, vaikui būtina ir socialinė bei emocinė branda: kaip jis geba dirbti kolektyve, kaip jam sekasi bendrauti su bendraamžiais, kaip jis moka pasirūpinti savimi.

- Vienas iš ŠMM argumentų - Lietuvoje vaikai ir taip vėlai pradeda mokytis, o dėl to pasirodo prastai Tarptautiniame penkiolikmečių įvertinimo teste. Ar tikrai nuo to priklauso mokinių rezultatai?

- Žinot, man argumentas, kad prasti Tarptautinio penkiolikmečių įvertinimo rezultatai yra vėlyvo ugdymo pasekmė, neatrodo nei pagrįstas, nei logiškas. Vaikų ugdymas prasideda jau darželyje. Tad, pradėjęs jį lankyti, vaikas gali būti ugdomas pačiais naujausiais metodais ir inovatyviais būdais. Tuomet įsivertinkime, ar ankstyvasis ugdymas darželyje patenkina vaikų poreikius ir atliepia jų galimybes. Kita vertus, jei yra problema, kad dalis vaikų pradedami ugdyti tik sulaukę 6-7 m., nes tėvai neturi įgūdžių ar galimybės pasirūpinti ankstyvuoju ugdymu, tai būkime atviri ir apie tai pasisakykime.

- O koks vaidmuo tenka motyvacijai, kai pedagogams tenka sudominti kompiuteriniame amžiuje augančius vaikus?

- Motyvacija veikti ir ieškoti yra žmogaus prigimtyje. Ją gyvenimo eigoje gali užslopinti netinkami mokymo būdai ar nepasirengę mokyti suaugusieji. Kita vertus, jei mokymosi motyvacija yra tik pedagogo reikalas - tai tikrai sunku. Šiandien šeimai keliame rimtą užduotį - būti įsitraukusiai, besidominčiai, ieškančiai įdomių laiko praleidimo būdų, besidalinančiai tarpusavyje ir su kitais mokymosi patirtimi. Jei vaikas auga tokioje šeimoje - tai jo gyvenime motyvacijai mokytis bus skiriama derama vieta.

- Koks vaidmuo ugdyme šiandien tenka mokytojui, koks tėvams, koks mokiniui?

- Šiandien ypač daug kalbame apie tai, kad visos trys pusės turi dirbti kartu. Jei nors viena pusė nusprendžia atsitraukti palikdama daugiau atsakomybės likusioms, rezultatas bus prastesnis nei galėtų būti.

Tėvai yra galinga jėga, kai kalbame apie auklėjimą, vaiko asmenybės gebėjimų ugdymą, pagalbą sudėtingose situacijose, ryšio su mokykla palaikymą, konsultacijas su specialistais, mokymosi tikslų kėlimą, motyvacijos palaikymą ir pan.

Mokytojai atsakingi, kad pamokose vaikai inovatyviais būdais ir patraukliomis priemonėmis įgytų žinių ir įgūdžių. Taip pat mokytojo vaidmuo itin svarbus pažįstant mokinį ir atskleidžiant jo stiprybes, gebėjimus, bendradarbiaujant su šeima ir teikiant rekomendacijas, kurios padėtų maksimaliai išnaudoti vaiko potencialą. O tam, kad taip atsitiktų, vaikas nuo pat pirmos dienos mokykloje šeimos dėka turi suprasti, kad mokymasis yra ypatinga veikla, kurioje reikia nemažai kantrybės, jėgų ir laiko suformuoti reikiamus įpročius ir įgūdžius. Mokslo metų eigoje, padedamas suaugusiųjų, jis turi kelti tikslus ir jų siekti. Ir visuomet - dalyvauti susitikimuose, kuriuose sprendžiama apie vaiko mokymosi galimybes ir tariamasi, kaip pasiekti norimų rezultatų.

Visgi išmintinga būtų, mano nuomone, įvertinti tai, ką šiuo metu ankstyvajame ugdyme turime ir, jei reikia, praturtinti jį, nesukeliant sumaišties naujomis reformomis priešmokyklinio ugdymo aplinkoje. Leiskime vaikams pasidžiaugti vaikyste ir prasmingu bei išnaudojančiu visas įmanomas to amžiaus vaiko galimybes ugdymu. Gal tada nereikės „plakti“ savęs, kad vaikus pradedame ugdyti per vėlai.

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
0
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Ar pritariate sprendimui įteisinti naktinius taikiklius medžioklėje?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Ar galvojate emigruoti iš Lietuvos?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

-2 +2 C

-1 +4 C

-2 +4 C

+3 +8 C

+5 +10 C

+5 +9 C

0-3 m/s

0-3 m/s

0-5 m/s