respublika.lt

Keisis tvarka - brangs apžiūros

(0)
Publikuota: 2009 lapkričio 18 20:02:11, Viktoras ARMALIS, "Respublikos" žurnalistas
×

Kaip nustatyti automobilio elektroninių ar saugos sistemų defektus, jei  prietaisų skydelio indikatoriai jokių sutrikimų nerodo? Šis klausimas dažnai iškyla tiek remonto specialistams, tiek techninių apžiūrų kontrolieriams, nes nuo jo priklauso eismo dalyvių saugumas. 

Įgūdžių tobulinimas

Nauji automobiliai - kimšte prikimšti sudėtingų sistemų, todėl techninės apžiūros įmonių asociacija “Transeksta” nuolat siunčia specialistus tobulintis į gamintojų ir techninės apžiūros mokymo centrų rengiamus seminarus. Tiesa, sunkmečiu lėšos ribotos, todėl mokymus imta rengti vietoje, t.y. Vilniuje, bet specialistai kviečiami aukščiausios klasės. Praėjusią savaitę mūsiškius mokė profesionalai iš Vokietijos kompanijų - “TUV Thüringen Fahrzeug GmbH/Co” ir “Fahrzeugsystemdaten GmbH”.

Kokius įgūdžius galėjo pasitobulinti mūsų techninių apžiūrų ir suinteresuotų kvalifikacijos kėlimu automobilių remonto įmonių specialistai? Beveik 40 proc. avarijų įvyksta dėl automobilio slydimo ir stabdymo klaidų. Jų išvengti labai dažnai padeda ABS (stabdžių antiblokavimo sistema, kuri dabar montuojama į kiekvieną europinio lygio automobilį. Ši sistema brangi, todėl apmaudu, jei per remontą ar rengiant automobilį parduoti, ji paprasčiausiai atjungiama, kad akių nebadytų ryškus signalas prietaisų skydelyje.

Antras svarbus dalykas, į kurį dabar kreipiamas ypatingas dėmesys - ESP (elektroninė stabilumo programa) kokybę.

Europos komisijos duomenimis, kasmet dėl to, kad automobiliuose nėra ESP, Europos keliuose žūva daugiau nei 4000, o sužalojama per 100 tūkst. žmonių. Vokietijos federalinės kelių tarnybos tyrimai rodo, kad vien ESP sistemos naudojimas 40 proc. sumažina galimybę per eismo įvykį žūti ar patirti rimtą sužalojimą.

 



Kova su klastotėmis

“TUV Thüringen Fahrzeug GmbH&Co” direktorius Folkeris Honišas (Volker Hohnisch) akcentavo, kad visos automobilių gamintojų pastangos padidinti transporto priemonių saugumą yra efektyvios su viena sąlyga - jos turi veikti.

“Ne paslaptis, kad modernios elektroninės sistemos yra brangios, todėl prireikus automobilį remontuoti po avarijos, neretai mėginama sutaupyti jų sąskaita, o tai reiškia, kad į atstatomą automobilį tokie dalykai, kaip saugos oro pagalvės, ESP ar ABS neretai nebemontuojami, o pakeičiamos įvairiomis elektroninėmis klastotėmis, pradedant primityviausiu varžų montavimu ar bandymu užtrumpinti tam tikras jungtis ir baigiant intervencija į automobilio kompiuterio programą”, - pasakojo V.Honišas. Jis pabrėžė, kad modernia įranga apginkluotuose automobiliuose nemažai elektroninių vairuotojo pagalbininkų duomenis gauna iš tų pačių daviklių, todėl, “taupumo sumetimais” pašalinus kurį vieną, sutrinka visa sistema. Štai lietaus jutikliai ne tik įjungia stiklo valytuvus, bet ir praneša stabdžių sistemai, jog kelio danga yra drėgna, o ši pradeda automatiškai valyti ir šildyti stabdžių diskus.  Jei remonto metu išmetami ABS davikliai, nebeveikia ir ESP sistema.

V.Honišas pripažino, kad tais atvejais, kai automobilis rengiamas parduoti ir tikėtina, kad pirkėjas bus iš Rytų Europos valstybės, jam gali būti pasiūlyta “patobulinta” prekė. Tai įmanoma, kol Lietuvoje stinga įrangos ir patirties aptikti elektroninių automobilių sistemų klastotes. Vokietijoje su šiais dalykais jau sugebama kovoti, pvz., nuo 2006-ųjų privaloma tikrinti, ar vietoje  saugos pagalvės? Bendrovė “Fahrzeugsystemdaten GmbH” (FSD) parengė metodiką, kaip atlikti šią patikrą.

Vokietijos techninės patikros sistemoje dirbančius kontrolierius, V.Honišo teigimu, taip pat kartais apgauna, tačiau tikimybė “prastumti” tokį automobilį pro techninių apžiūrų filtrą žymiai sumažėjo.

Lietuviams - vokiečių patirtis

FSD bendrovę 2004-ųjų rudenį įkūrė 10 regioninių Vokietijos techninės patikros kompanijų.  Jų vadovai sutarė, kad nuo mokesčio už kiekvienos mašinos patikrinimą po vieną eurą skiriama naujai įkurtai FSD (bendrovės pavadinimas vokiškai reiškia automobilių sistemų duomenys).  Už surinktus pinigus FSD perka informaciją iš automobilių gamintojų (kasmet Vokietijoje valstybiniame registre registruojama mažiausiai 100 naujų transporto priemonių ir jų modifikacijų), o informacija naudojama kurti duomenų bazę ir jos naudojimo metodiką.

“Dabar techninės apžiūros metu kontrolierius į kompiuterį įrašo automobilio identifikacinį numerį ir iškart sužino, kokios elektroninės sistemos konkrečiame modelyje privalo būti, kur tiksliai yra montuojami jutikliai, kokie indikatoriai turi siųsti signalus”, - pasakojo “Fahrzeugsystemdaten GmbH” ekspertas Markusas Šteikertas (Markus Steickert).

Kadangi vizualinės apžiūros gali ne visuomet pakakti, FSD inžinieriai sukūrė specialų adapterį.  Jį prijungus prie automobilio kompiuterio išsklaidomos abejonės, ar jo programinė įranga nebuvo keičiama, o mašinos savikontrolės sistema iš tiesų veikia.

“Jei kolegos Lietuvoje imsis šių darbų, mes savo ruožtu pasistengsime suteikti reikiamą pagalbą, techninę informaciją ir patikros metodiką”. - patikino V.Honišas.

Komentaras

Antanas DADURKA, Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos “Transeksta” prezidentas:

Dabar keliamos idėjos liberalizuoti techninių apžiūrų tvarką, kad jas galėtų atlikti ne tik specialios asociacijos įmonės, bet ir automobilių remonto bendrovės. Šias idėjas keliantis Seimo narys tvarkietis Remigijus Ačas ir Seimo pirmininko pavaduotoja darbietė Virginija Baltraitienė nė puse žodžio neužsimena, kad techninės apžiūros vis sudėtingesnės, tad jas atlikti pajėgios tik nuolat modernizuojamos asociacijos įmonės. Už R.Ačo, kurio verslas buvo susijęs su automobilių remontu, bei V.Baltraitienės, kurios vyras savo verslui Kėdainiuose nuomoja patalpas iš Kauno techninių apžiūrų centro, argumentų nesunku įžvelgti suinteresuotumą, kad įvykiai klostytųsi pagal liberalizavimo scenarijų, tačiau mūsų skaičiavimai rodo, kad pirmiausia liberalizavimas skaudžiai palies vairuotojus. Kodėl? Mažuose miesteliuose netruks dėl nerentabilumo užsidaryti techninių apžiūrų stotys, o likusiose, kurios sukoncentruotos didesniuose miestuose, apžiūrų kaina pakils dvigubai. Antra, sunku spėti, kokia bus techninių apžiūrų sistemos naujokų teikiamų paslaugų kokybė.

Parengta pagal dienraštį "Respublika"

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
0
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Ar paspirtukininkams šalmai turėtų būti privalomi?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kokia kalba bendraujančių žmonių padaugėjo jūsų gyvenamojoje aplinkoje?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

+5 +9 C

+5 +10 C

+7 +10 C

+14 +17 C

+9 +13 C

+12 +18 C

0-7 m/s

0-8 m/s

0-5 m/s