Jūrės miestelis nenori tapti stotelenuotraukos (7)

2009 rugsėjo mėn. 30 d. 17:00:46 Perskaitė 3587

Pušynuose nugrimzdusio Jūrės miestelio (Kazlų Rūdos sav.) bendruomenė sukilo prieš AB “Lietuvos geležinkeliai” patyliukais rengiamą projektą neva dėl modernizacijos pakeisti tenykštės geležinkelio stoties statusą, kuris, anot Jūrės gyventojų, ne tik pablogintų išimtinai geležinkeliu keliaujančių miestelio gyventojų gyvenimą, bet ir sumenkintų jų turimo turto vertę, pakeistų per ilgą laiką susiformavusią miestelio infrastruktūrą.

Bruzdanti Jūrės miestelio bendruomenė pasiekė pirmąjį laimėjimą. Savaitgalį susitikti su bendruomene atvažiavę AB “Lietuvos geležinkeliai” atstovai patikino, kad stotis nebebus uždaroma, keleiviai galės naudotis traukinių laukimo sale ir po traukinių eismo modernizacijos, bet bilietų kasos nebeliks, nebeliks ir stoties budėtojų.

Gyvenimas verda geležinkeliu

Jūrės geležinkelio stotyje kasdien sustoja 20 keleivinių traukinių. Vasaros metu Jūrės geležinkelio stotyje per mėnesį parduodama daugiau negu pustrečio tūkstančio bilietų. Čia dirba keturi budėtojai, kurie yra ir bilietų pardavėjai, praneša keleiviams apie atvykstančius traukinius, prižiūri aplinką.

Geležinkelis daugeliui iš beveik 500 Jūrės miestelio bendruomenės narių yra vienintelė susisiekimo priemonė su savivaldybės centru Kazlų Rūda, Kauno miestu. Jūrė tapo antraisiais namais ir daugeliui kauniečių. Nuo seno jie čia turi sodus ir nuo ankstyvo pavasario iki vėlyvo rudens praleidžia savaitgalius, atostogas ir į Jūrę keliauja tik geležinkeliu. Geležinkeliu naudojasi ir dauguma aplinkinių Mažųjų Zariškių, Papilvio, Kirsnakaviznos, Senos Rūdos kaimų gyventojų.

Žinią atnešė statybininkai

Būtent tai, kad bus uždaryta bilietų kasa ir išvaikyti budėtojai, Jūrės gyventojus labiausiai ir gąsdina. Senyvi bendruomenės nariai tvirtina, kad tarpukario Lietuvoje pastatyta jų geležinkelio stotis tuo ir yra ypatinga, kad gyvenimas stotyje verda visą parą. Budėtojai ne tik praneša apie atvykstančius, išvykstančius, vėluojančius traukinius, bet ir rūpinasi tvarka stotyje, jos prieigose, čia visada gali gauti pagalbą, informaciją. Dar daugiau. Miestelio ir aplinkinių kaimų gyventojai, sodų savininkai, kurie yra Kauno miesto gyventojai, susirūpinę, kad praras galimybę sutaupyti pirkdami bilietus į abi puses.

Apie numatomą įgyvendinti geležinkelio atšakos modernizavimo projektą, kurį įgyvendinus pasikeistų geležinkelio stoties statusas, nebereikėtų geležinkelio darbuotojų, gyventojai sužinojo pavasarį, pamatę aplink stoties pastatą vaikštančius statybininkus. Pasidomėjus, ką jie dar ketina prie stoties statyti, paaiškėjo, kad rengiamasi ne statyti, o uždaryti stotį. Vyrai prasitarė atsiųsti išmatuoti ir apskaičiuoti, kiek reikės statybinių medžiagų pastatui uždaryti ir apsaugoti.

“Kodėl mums niekas nieko nesako, nesitaria, juk mes čia gyvename, naudojamės geležinkelio transportu, mokame už bilietus?” - nerimavo žmonės. Nieko kito jiems neliko, kaip tik prašyti, kad abejones arba patvirtintų, arba paneigtų Susisiekimo ministerija bei patys “Lietuvos geležinkeliai”.

Nedelsdamas Jūrės bendruomenės pirmininkas Arūnas Deltuva parašė prašymą Susisiekimo ministerijai bei AB “Lietuvos geležinkeliai” vadovybei. Po susisiekimo ministro Eligijaus Masiulio atsakymo abejonių nebeliko: “Lietuvos geležinkeliai” rengiasi stotį uždaryti, o kitoje pusėje bėgių rengiamasi pastatyti paviljoną, kuriame keleiviai galėsią laukti traukinių. “Ministras tikina, kad dėl geležinkelininkų rengiamos modernizacijos Jūrės gyventojai nieko nepraras. Traukiniai Jūrėje kaip sustodavo, taip sustos, o bilietus keleiviai galėsią įsigyti traukinyje, iš kontrolieriaus arba galutinėje stotyje. Bet tada keleiviai praras galimybę įsigyti kartu ir atgalinį bilietą ir sutaupyti 15 proc. bilieto kainos. Koks malonumas laukti traukinio vėjo perpučiamoje pašiūrėje. Argi visur reikia žiūrėti tik naudos, o ne žmogaus?” - piktinosi bendruomenės atstovai.

Bendruomenė neketina nusileisti

“Geležinkelio stoties transformavimas į geležinkelio stotelę - tiesiausiais kelias į geležinkelio stoties bei miestelio sunaikinimą. Jūrės gyventojai verčiami pasijusti nevisaverčiais, jeigu negalės kelionei įsigyti bilieto. Ar geležinkelio vadovai yra matę, kiek gyventojų šeštadienį iš Jūrės važiuoja į Kazlų Rūdos turgų? Koks traukinio palydovas suspės jiems parduoti bilietus? Nebent surinktų pinigus be bilietų. O kas iš to, aišku. Nebus pajamų, nebeliks nė stotelės. Nereikalinga. Prašvilps pro Jūrę traukiniai, mums palikdami tik triukšmą ir šiukšles, arba sustos vos keli”, - piktinosi vienas aktyviausių Jūrės bendruomenės narių istorikas dr. Juozas Banionis.

Jūrėje visą savo laisvą laiką praleidžiantis mokslininkas įsitikinęs, kad geležinkelininkai turi teisę skaičiuoti, turi teisę modernizuoti savo tinklus, bet prastinti žmonių gyvenimo kokybės teisės jiems niekas nedavė. “Mes neprašome labdaros, bet prašome mūsų nestumti atgal į dvidešimtą amžių. Kuo Jūrė prastesnė už Žaslius, Pravieniškes? Ten taip pat nėra krovinių stočių, bet apie bilietų kasų uždarymą nekalbama”, - tvirtino J.Banionis.

Pasak Jūrės bendruomenės vadovo A.Deltuvos, stotis vietiniams gyventojams yra ne tik traukinių laukimo vieta, o savotiškas miestelio simbolis. Žmonės jaučiais saugesni. Ir išties taip yra, akylūs budėtojai niekada neleidžia stotyje bėgioti vaikams, prižiūri, kad nesišlaistytų išgėrę. “Turime bažnyčią, turime ambulatoriją, parduotuvę, mokyklą, kodėl iš mūsų turėtų atimti stotį? Sunku patikėti, kad stoties išlaikymas geležinkeliams kainuoja 300 tūkst. litų ir ar viskas tik pinigais matuojama, net jeigu taip ir būtų?” - stebėjosi bendruomenės atstovas.

Neįtikino

Susitikti su gyventojais atvažiavę AB “Lietuvos geležinkeliai” atstovai, deja, nieko Jūrės bendruomenei negalėjo pažadėti. Nebent tai, kad projektas be dvejų metų įgyvendintas nebus. Ir kad stoties pastatas dieną nebus užrakinamas, keleiviams nebereikės kraustytis į jokią pašiūrę prie geležinkelio bėgių. Bet patvirtino, kad bilietų kasa nenumatoma. “Vykdome projektą, kurį įgyvendinus stoties valdymas bus automatizuotas, tad savaime nebereikės papildomų darbuotojų. Liks tik vienas žmogus, kuris prižiūrės aplinką ir palaikys švarą. O stoties statuso pakeitimas nesietinas su jos uždarymu”, - tvirtino geležinkelininkų atstovas.

AB “Lietuvos geležinkeliai” Kauno infrastruktūros vyriausiasis inžinierius Gintaras Petras Vasilavičius įsiaudrinusiai bendruomenei tvirtino, kad nemodernizuojamas geležinkelis gali tapti nepatrauklus užsienio vežėjams, nebesurinkti pinigų, kurie dosniai papildo šalies biudžetą. Bet taip pat neturėjo atsakymo, ar modernizuojant pasenusias sistemas būtina sugriauti sistemą, kuri yra reikalinga žmonėms.

Jūrėje gyventojų parašai dėl stoties statuso išsaugojimo teberenkami.

Parengta pagal dienraštį "Respublika"





"Respublikos" leidiniai", Smetonos g. 2, Vilnius, Tel. , Faks. , El. paštas info@respublika.net