respublika.lt

Išpardavimas, o nuolaidų nėra

(0)
Publikuota: 2019 balandžio 07 11:39:12, Vidmantas MISEVIČIUS
×
nuotr. 5 nuotr.
Kol kas lietuviai tik pavydžiai stebi, kokios didelės nuolaidos būna per užsienyje skelbiamus išpardavimus. EPA-Eltos nuotr.

Žodžiai „akcija“, „nuolaida“, „išpardavimas“ tapo magiški ir traukia tarsi magnetas. Deja, toli gražu ne visada prekybininkai pateikia tai, ką siūlo garsiai „rėkiančios“ ir įspūdingas kainas žadančios reklamos. Ne retas atvejis, kai tokie triukai naudojami tik pirkėjų dėmesiui patraukti, nes realiai kaina sumažinama vienai ar dviem prekėms.

 


Už klaidinančią reklamą - bauda

Štai Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas paliko galioti Vilniaus apygardos administracinio teismo sprendimą, pagal kurį įmonei „Pigu“ buvo skirta 5,4 tūkst. eurų bauda už tai, ką Konkurencijos tarnyba įvertinto kaip klaidinančią reklamą. Pastaroji pasirodė dar 2015-ais metais. Tuomet „Pigu“ naujienlaiškyje skelbė, kad kvepalams ir buitinei technikai taikomos iki 80 proc. nuolaidos. Patikrintus buvo nustatyta, kad 80 proc. nuolaida galiojo tik vienai kvepalų rūšiai iš siūlomų 171-os, o didžiausia nuolaida buitinei technikai siekė tik 58 proc.

Teisėjai konstatavo, kad minėtą reklamą pamatę vartotojai galėjo tikėtis rasti daugiau prekių su žadėta 80 proc. nuolaida, o tokios nuolaidos taikymas vienai vienintelei į asortimentą įtrauktai prekei gali būti traktuojamas kaip Reklamos įstatymo pažeidimas.

Tvarkos dar trūksta

Alvita Armonienė, Lietuvos nacionalinės vartotojų federacijos vadovė, pripažino, kad problemų su vartotojų teisių apsauga Lietuvoje užtenka. „Teismas priėmė sprendimą, bauda paskirta, pinigai į biudžetą bus sumokėti, o kas iš to galimai nukentėjusiems vartotojams? Jiems irgi turėtų būti paskaičiuota kompensacija, tačiau tokios praktikos Lietuvoje nėra, iniciatyvų ją įteisinti irgi trūksta. Tai - probleminė, vis dar nesprendžiama sritis. Nėra reglamentuotas vartotojų patirtų nuostolių kompensavimas. Nors įstatymai numato, kad vartotojų organizacijos gali ginti vartotojų interesus, tačiau praktikoje tai beveik nevyksta, - pastebėjimais dalijosi A.Armonienė. - Blogai ir tas, kad nėra reglamentuota nuolaidų skelbimo sistema. Kadaise valdžios atstovai apie tai kalbėjo, bet niekas tokio įstatymo taip ir nepriėmė. Kol nėra atitinkamų teisės aktų, naivu tikėtis, kad tvarka bus.“

Paklausta apie federacijos vykdomą veiklą, A.Armonienė atkreipė dėmesį į išteklių trūkumą. „Organizacijos atstovai turi teisę eiti į parduotuvę, tikrinti kainas, nuolaidas, tačiau viskam reikia žmonių ir lėšų, tad be vartotojų kreipimosi tokia veikla vykdoma nebent gavus užsakymą. Bandydami spręsti šią problemą inicijavome atsakingo verslo sertifikavimo projektą. Jo esmė - verslo skaidrumas ir draugiškumas vartotojams. Bus vertinama, kaip įmonė informuoja vartotoją apie jo teises, kaip pateikiama informacija apie nesaugius produktus, kaip tokie produktai pašalinami iš rinkos, atsižvelgta į tai, ar įmonė tinkamai elgiasi su vartotojo asmens duomenimis ir galiausiai bus vertinama bendra įmonės reputacija“, - apie vykdomus darbus pasakojo federacijos vadovė.

Daugiau įgaliojimų

„Pastebėjusi galimą nesąžiningą konkurenciją, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba gali savo iniciatyva pradėti tyrimą. Ypatingas dėmesys skiriamas komercinės veiklos subjektų taikomoms nuolaidoms - kaip jos taikomos, ar skelbiama akcija vartotojams suteikia siūlomą naudą ir pan. Per 2017-2018 m. į tarnybos akiratį pateko 14 bendrovių, kurioms buvo taikytos sankcijos už skelbtų akcijų ir nuolaidų pažeidimus. Šiuo metu atliekami keli tyrimai dėl galimai nesąžiningos komercinės veiklos klaidinant vartotojus dėl siūlomų kainų ar skelbiamų nuolaidų, - rašoma VVTAT pateiktame atsakyme. - Taip pat tarnyba pagal kompetenciją tiria nesąžiningos komercinės veiklos atvejus, kai prekės kaina yra padidinama prieš organizuojamą akciją arba skelbiama nuolaida nėra pritaikoma. Klaidinančios bei lyginamosios reklamos priežiūrą vykdo ir sankcijas už atitinkamų įstatymo nuostatų pažeidimus šiuo metu taiko Konkurencijos taryba. Nuo gegužės 1 d. minėtas funkcijas perims tarnyba, kuri gaus ir naujus įgaliojimus. Vienas jų yra kontroliniai (slapto pirkėjo) pirkimai, padėsiantys efektyviau nustatyti ir fiksuoti galimus vartotojų teisių pažeidimus.“

Dažniausiai pasitaikantys verslininkų pažeidimai skelbiant akcijas bei nuolaidas:

- nurodomos ne visos akcijos sąlygos (pavyzdžiui, nenurodoma, kad pasinaudoti akcija reikalingas pirkimo čekis; nuolaida taikoma visai prekių grupei ir t. t.);

- neaiškiai nurodomos akcijos sąlygos (pavyzdžiui, akcija taikoma tik pažymėtoms prekėms, o kitoms tos pačios rūšies prekėms nuolaida netaikoma);

- nenurodoma arba klaidingai nurodoma informacija apie akcijos laikotarpį;

- klaidinantis akcijos prekių išdėstymas (prekės išdėstytos po kitų prekių kainomis);

- nurodoma mažesnė, nei reali prekės kaina;

- pasibaigus akcijai prekės nėra išimamos iš apyvartos;

- imituojama nuolaida (prekės kaina padidinama ir tada skiriama „nuolaida“, atitinkanti įprastą prekės kainą).

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
0
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Ar paspirtukininkams šalmai turėtų būti privalomi?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kokia kalba bendraujančių žmonių padaugėjo jūsų gyvenamojoje aplinkoje?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

+5 +11 C

+6 +11 C

+7 +12 C

+9 +13 C

+12 +19 C

+18 +20 C

0-7 m/s

0-6 m/s

0-5 m/s