Nuo birželio 13-osios visose ES šalyse, tarp jų ir Lietuvoje įsigaliojo vienodi reikalavimai perkant nuotoliniu būdu. Ne tik pailginti prekių grąžinimo terminai, bet ir užkirstas kelias slėpti mokesčius.
Nauja direktyva apibrėžia sparčiai populiarėjančius pirkimus internetu, telefonu, paštu, kitose prekybai neskirtose vietose, pavyzdžiui, namuose, darbo vietose, pardavėjo organizuotoje ekskursijoje ar specializuotuose pristatymuose.
Vienas pagrindinių pokyčių tas, kad užsakytą prekę bus galima grąžinti ne per 7 dienas, kaip yra dabar, o per 14. O teisė atsisakyti pirkinio bus skaičiuojama nuo prekių gavimo dienos.
Laukia ir geresnės pinigų grąžinimo garantijos, mat, atsisakius sutarties, pardavėjas per 14 dienų nuo sutarties atsisakymo turės grąžinti pirkėjui visus sumokėtus pinigus, įskaitant apmokėtas prekių pristatymo jam išlaidas.
Pardavėjams taip pat bus draudžiama manipuliuoti papildomais mokesčiais. Iš pirkėjo nebus galima reikalauti didesnių mokesčių už konkrečių mokėjimo priemonių, pavyzdžiui, kredito kortelių, naudojimą.
Labai svarbi nuostata, kad direktyvoje nustatomas draudimas interneto svetainėse iš anksto pažymėti langelius dėl papildomų prekių ar paslaugų užsakymo, taip panaikinami paslėpti prekybos internetu mokesčiai ir išlaidos vartotojams (vadinamieji mokėjimo spąstai). Iki šiol pirkdamas lėktuvo bilietą nepakankamai atidus vartotojas galėjo įsigyti ir papildomas paslaugas (pavyzdžiui, kelionės draudimą ar pervežimą iš oro uosto į viešbutį), kurių jis neplanavo pirkti.
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos Vartojimo prekių ir paslaugų skyriaus vedėja Rasa Pupienienė teigė, kad nauji reikalavimai supaprastins prekybą nuotoliniu būdu.
„Labai gerai, kad atsirado išsamesnė reglamentacija, nes tiek pirkėjas, tiek verslininkas labai aiškiai žino savo teises ir pareigas. Nieko nėra geriau už aiškumą, tada galima įvertinti savo verslo riziką, kuo verslininkas rizikuoja, ką privalo pateikti. O nežinojimas yra, atvirkščiai, nenaudingas“, - sakė R.Pupienienė.
Specialistė teigė, kad dabar dėl prekių grąžinimo terminų nebeturėtų kilti jokių nesusipratimų. 14 dienų termino prekei grąžinti užtenka ir apsiperkant įprastiniu būdu. R.Pupienienės teigimu, ginčai tarp pirkėjo ir pardavėjo dažniau kyla dėl prekių, kurių grąžinti apskritai negalima: „Pirkėjui dažnai atrodo keista, kodėl jis gali grąžinti švarką, bet ne kokį nors baldą ar elektros prietaisą.“
Ji abejojo ir tuo, kad pailgintas prekės grąžinimo terminas paskatins pirkėjus piktnaudžiauti.
Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“