respublika.lt
 

Fūristai: gyvenimas ant ratų iš arčiaunuotraukos (2)

2019 birželio mėn. 24 d. 07:00:00
Vidmantas MISEVIČIUS

Tūkstančiai nuvažiuotų kilometrų, naujos šalys, nauji žmonės, - atrodytų, tolimųjų reisų vairuotojo profesija turėtų atrodyti romantiška. Bet tos romantikos nebelieka, kai savaičių savaitėmis nematai šeimos, nepastebi, kaip auga vaikai. Ir iš tariamos romantikos lieka viena - darbo monotonija, nors pro langus šmėžčioja tolimiausių šalių vaizdai. „Respublika“ nusprendė pažvelgti, kaip atrodo tolimųjų reisų vairuotojo kasdienybė ir buitis.

×
nuotr. 7 nuotr.
Irmanto Sidarevičiaus nuotr.

 

„Šuniškas“ darbas už vokišką atlyginimą

Jau kurį laiką Vokietijos keliais vilkiką vairuojantis mūsų tautietis Saulius, pripažindamas, kad darbas vis tiek yra sunkus, džiaugiasi bent tuo, jog, skirtingai nei Lietuvoje, dirba ne kadencijomis, o turėdamas normalią darbo sutartį.

„Sąlygos, lyginant su Lietuva, čia geresnės. Vilkikai tvarkingi, modernūs, turi DVD grotuvus, kondicionierius, 220 V konverterius, „Webasto“ šildymo sistemas. Visa techninė priežiūra - ant įmonės pečių, mes patys keičiame tik lemputes arba papildome skysčių, kai jų trūksta“, - pasakoja Saulius.

Visgi romantikos šiame darbe - jokios. Vokiečiai iš užsieniečių, kuriems priskiriami ir lietuviai, stengiasi išspausti viską, ką gali, - atvirauja pašnekovas. Vokietijoje judėjimas greitas, apstu avarinių situacijų. Parkinguose trūksta vietų nakvynei - nuo šeštos vakaro iki penktos ryto praktiškai neįmanoma rasti laisvos lovos.

„Darbo valandų daug. Vokiečiai, kaip ir lietuviai, mėgsta „juodinti“ vairuotojų kortas viršvalandžiais, nors oficialiai deklaruoja, kad to netoleruoja. Jeigu namie galėčiau užsidirbti po 2200-2500 eurų per mėnesį, manęs čia ir su šautuvu niekas nenuvarytų“, - sako vyras.

Sauliaus teigimu, būtent dėl įtempto darbo (per metus jis numetė 18 kg. - aut. past.) nebelieka laiko arba, tiksliau, noro grožėtis apylinkėmis ar pažindintis su vietine kultūra.

„Vokiškai sveikinuosi, dėkoju ir beveik suprantu skaičius, kryptis. Daugiausiai kalbu angliškai, kai kur - rusiškai. Šiaip vokiečiai rūpinasi atvykėlių integracija į vietinį gyvenimą, tačiau, nepaisant oficialių deklaracijų, migrantų srautu, kurių daugumą sudaro išeiviai iš musulmoniškų šalių, nėra patenkinti. Lietuviai irgi čia „neblizga“. Nemažai mūsų vairuotojų įsivaizduoja, kad Vokietija bus rojus, tačiau atvykę supranta, kad nebesusitvarko su tenkančiu krūviu. Tada prasideda girtavimas, muštynės, pasitaiko vairavimo išgėrus atvejų“, - situaciją niūromis spalvomis piešė mūsų tautietis.

Nepaisant to, Saulius jau išsinuomojo Vokietijoje butą, į kurį rudeniop turėtų atsikraustyti ir jo šeima iš Lietuvos: „Bandysime integruotis. Kol kas numačiau ateitį tik metams į priekį. Paskui viskas priklausys, kaip jausis vaikai ir žmona, - atviravo vyras. - Jeigu jie apsipras, pasiliksime. Gal tuomet ir aš, kai šeima bus šalia, rasiu laiko kažkam daugiau negu tik darbas.“

Laiko pramogoms būtų, jei būtų noro

Kitas Europos keliais kilometrus sukantis mūsų tautietis Aurimas neslėpė, kad dėl darbo, kurį vyras irgi vadina „šunišku“, o metus lietuviškoje įmonėje prisimena kaip košmarą, subyrėjo jo pirmoji santuoka.

„Namuose nebūdavau net per didžiausias šventes. Nors grįžti turėdavau kas 6 savaites, tačiau įmonė nuspręsdavo, kad turiu laukti krovinio, tai kelionė namo nusikeldavo kokiam mėnesiui. Aišku, moderniame automobilyje nėra blogai, bet vairuotojui tikrai labai norisi tiek pakeliui nakvoti viešbutyje, tiek grįžti į namus pas šeimą“, - kitą, viešai neafišuojamą, darbo pusę atskleidė vyras.

Pasak pašnekovo, situacija pasikeitė pradėjus dirbti skandinavams - grafikai tapo lankstesni, pagerėjo darbo sąlygos, tačiau geriau pažinti aplankomų kraštų vis tiek nepavyksta.

„Miegu visada lovoje, atmosfera darbe geresnė, bet namų vis tiek pasiilgstu. Reisuose vis tiek daugiausia galvoju ne apie lankytinas vietas, o apie grįžimą namo. Šeimos irgi kartu nepasiimsi - vilkike tiek vietos nėra. Tektų rinktis, ką vežtis - žmoną ar dukrą. Be to, tai būtų įmanoma tik jei reisas truktų savaitę. O jie trunka ilgiau, tad važiuoju vienas. Pastaruosius dvejus metus dukrytę matau tik kas pusmetį, tai kas dar gali rūpėti? - retoriškai teiravosi Aurimas.

Be to, pasakoja, infrastruktūra pažintinėms ekskursijoms nėra pritaikyta. Kad ir astsirastų 48 valandos išvykai, tačiau vairuotojai žino, jog negalima be priežiūros palikti vilkiko ir krovinio. Nes baisu, kad pavogs.

Yra ir kita problema - susisiekimas. Parkingų, kur apsistoja fūristai, paprastai autobusų ar traukinių linijos nesiekia, o kviesti taksi, kad pasivažinėtum po miestą arba apylinkes - brangu ir netikslinga. Per penkerius darbo vairuotoju metus iš arti, bet vis tiek pro vilkiko langą, Aurimas matė tik Eifelio bokštą. Kitkam laiko taip ir neatsirado.

Vyras pripažino, kad darbe faktiškai, užtenka anglų kalbos, tad kitų nesimoko. „Daugmaž visi supranta angliškai. Kiek sunkiau su italais ar ispanais, bet net ir tie, skirtingai nuo lenkų, vieną kitą žodį išmoksta. Taip, pusiau kalbėdamas, pusiau gestais, ir išsiaiškini, kur privažiuoti su vilkiku, ką krauti“, - aiškina vairuotojas.

Kalbėdamas apie patį darbą, Aurimas laikėsi panašios nuomonės kaip ir Saulius. „Sėdint namie ir girdint, kiek vairuotojai uždirba, atrodo, kad čia - rojus. Visgi reikia įvertinti, kiek tai kainuoja nervų ir pamatyti, kaip visi dienos rūpesčiai savaitgaliais „nuplaunami“ dideliais kiekiais alkoholio. Tikėtina, tada ir kalbų apie „gerą“ vairuotojų gyvenimą ženkliai sumažėtų“, - buvo įsitikinęs Aurimas.

Norėjo pamatyti pasaulį

Vienintelė iš pašnekovų - dabar jau buvusi tolimųjų reisų vairuotoja Inga - į šį darbą žiūrėjo kiek kitaip.

„Pasirinkau tokią profesiją, nes norėjau ne tik pamatyti pasaulį, bet ir gauti už tai pinigų, - šypsodamasi prisipažįsta moteris. - Tiesa, tuomet, kai pradėjau dirbti (prieš dešimt metų - aut. past.), moteriai įsidarbinti vilkiko vairuotoja buvo sudėtinga. Laimei, padėjo pusbrolis, kuriam už tai esu labai dėkinga. Jis buvo ir pirmasis mano mokytojas, kartu važiavome į pirmąjį mano reisą Lietuva - Ispanija. Kadangi viskas praėjo gerai, be nuotykių, toliau dirbau viena.“

Pradžioje Inga, kaip ir daugelis vairuotojų, vairavo vilkiką su dengta puspriekabe, bet prasidėjusi krizė privertė koreguoti planus.

„Tuomet išsilaikiau ADR (Europos sutartis dėl pavojingų krovinių tarptautinio vežimo keliais - aut. past.) ir sėdau prie „bačkos“ vairo. Kroviniai buvo patys įvairiausi, pradedant šokolado sirupu ar grietinėle, baigiant brendžio koncentratu. Nors visi jie priskiriami pavojingų kategorijai, kažkokios baimės juos veždama nejutau - sėdi ir važiuoji“, - ankstesnius laikus prisiminė pašnekovė.

Beje, Ingos noras - pamatyti pasaulį - vairuojant vilkiką išsipildė. Ir su kaupu.

„Buvau Lenkijoje, Čekijoje, Ispanijoje, Vokietijoje, Italijoje, Austrijoje, Vengrijoje. Teko važinėti Suomijos ir Švedijos keliais. Esu vežusi krovinius ir į Baltarusiją, ir į Ukrainą. Europoje žmonės prie vairuojančių moterų buvo pratę, o štai Ukrainoje ar Baltarusijoje žiūrėdavo kaip į kokią egzotiką. Tiesa, pareigūnai „kelių mokesčius“ (kyšius) imdavo taip pat, kaip ir iš vairuotojų vyrų, nors buvo keli atvejai, kai apsigalvoję pinigus grąžino. Matyt, moteriškas žavesys paveikė“, - nusijuokia Inga.

Moters teigimu, dirbdama tokį darbą ji išmoko geriau planuotis laiką, todėl rasdavo jo tiek poilsiui, tiek pažintinėms ekskursijoms po miestelius, kuriuose sustodavo, ar jų apylinkes. Dėl bendravimo taip pat sunkumų nekildavo.

„Pastebėjau, kad kiekvienoje šalyje žmonės nori, jog kalbėtum su jais jų kalba, tačiau daugumas supranta angliškai arba rusiškai. Kita vertus, jeigu daug laiko leidi vienoje valstybėje, pasitelkęs žodynėlį pagrindinius žodžius ir sąvokas tikrai galima išmokti. Tik kad noro būtų“, - lingvistinius niuansus prisiminė pašnekovė.

Įdomu, kad net prisimindama gyvenimą kabinoje, Inga jo nepeikė. „Viskas priklauso nuo paties vairuotojo. Kaip pasiklosi, tai išmiegosi. Vietos kabinose apsčiai. Gali turėti virdulį, šaldytuvą ir visada, jei netingėsi, turėsi maisto. Miegoti dabartiniuose vilkikuose irgi patogu - lovos plačios, minkštos. Kalbant apie asmeninę higieną... Daugelis šalia pagrindinių kelių esančių degalinių ar parkingų turi ir dušus, ir tualetus. Tik reikia nepamiršti, kad dalis jų - mokami. Prancūzijoje žmonių patogumui yra net parduotuvių su skalbimo paslaugas teikiančiais punktais. Sumeti drabužius į skalbimo mašiną ir, kol apsiperki, jie jau švarūs. Belieka tik pasidžiauti“, - apie gyvenimą ant ratų pasakojo moteris.

Paklausta apie vyrišką kolektyvą ir kolegų požiūrį, pašnekovė susimąstė: „Kiek pamenu, nors kolektyvas buvo visai vyriškas, nei nuolaidų, nei išimčių nesulaukdavau. Kartais net atrodydavo, kad tyčia mane siųsdavo tokiais maršrutais, kuriais ir vyrai vengdavo važiuoti. Kita vertus, tai užgrūdino - ir ratą pakeliui išmokau pasikeisti, ir atgalinę degalų padavimo žarnelę sujungti, ir vinis iš padangų susirankioti, - išmoktas „pamokas“ vardino Inga, akcentavusi, kad toks darbas, įdomus, bet sunkus, todėl tinkamas ne visiems. - Čia ateini „arti“, tad greitų ir lengvų pinigų tikėtis neverta.“

Pasidalink: Pasidalink: Facebook
Parašykite savo komentarą:
  Skaityti komentarus (2)
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • SKOLA: Vyriausybė vidaus rinkoje pasiskolino 20 mln. eurų už vidutines 0,267 proc. palūkanas; suma skolinamasi beveik 10 metų.
  • MIRĖ: eidamas 83-iuosius metus, šeštadienį mirė pirmasis į kosmosą pakilęs vokietis Sigmundas Jaehnas.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
Tobago Anthony Joseph.

Ar gerai, kad Seimo nariams leidžiama kandidatuoti kituose rinkimuose nepasibaigus kadencijai?

balsuoti rezultatai

Ar norėtumėte, kad jūsų namuose būtų įjungtas šildymas?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

+1 +3 C

 +0 +3 C

 

 +2 +4 C

+11 +13 C

+11 +13 C

 

 +10 +12 C

0-2 m/s

 0-2 m/s

 

0-3 m/s

 

USD - 1.1030 PLN - 4.3575
RUB - 70.3933 CHF - 1.0942
GBP - 0.8823 NOK - 9.9423
reklama
Ūkis