respublika.lt

2017 gruodžio 14, ketvirtadienis

koncertas

Bausmė ne už statymą, o... griovimąnuotraukos (4)

2017 spalio mėn. 07 d. 08:04:39
Olava STRIKULIENĖ, „Respublikos“ žurnalistė

Vos ne prieš dešimtmetį išardytas seno geležinkelio 19 km ruožas kainuos Lietuvai beveik 28 mln. Eur baudą, privalomas ruožo atkūrimas - dar apie 20 mln. Eur. Taip nusprendė Europos Komisija. Nors tie 28 mln. Eur, kuriuos vos ne pati neturtingiausia Europos Sąjungos šalis Lietuva turės pervesti į Bendrijos biudžetą, tikrai būtų pravertę mūsų valstybei.

 

2008 m. akcinė bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“, kurios visas akcijas valdo Susisiekimo ministerija, išardė geležinkelio ruožą Mažeikiai-Rengė (Latvija). Trumpiausią kelią, kuriuo „Orlen Lietuva“ eksportavo naftos produktus į kaimynę valstybę. Išardžius trumpesnį lietuvišką ruožą, naftininkams teko vežioti krovinius ilgesniu lietuvišku ruožu. Darant 150 km lankstą per Joniškį. Ilgiau vežiojant krovinius Lietuvos teritorijoje, atitinkamai padidėjo „Orlen Lietuva“ transporto išlaidos ir Lietuvos geležinkelininkų pelnas. Ir atitinkamai sumažėjo krovinio gabenimas Lat- vijos teritorijoje. Tad latviai dėl išardyto geležinkelio ruožo „Mažeikiai-Rengė“ taip pat neteko progos kiek daugiau užsidirbti.

Nepatenkintieji kreipėsi į EK ir ši nustatė, kad lietuviai, norėdami apsisaugoti nuo latvių geležinkelininkų konkurencijos, pažeidė ES antimonopolines taisykles. Be to, „Lietuvos geležinkeliai“, išardydami viešąją geležinkelių infrastruktūrą, sukūrė ES dar neregėtą precedentą. Tad galutinis EK sprendimas - Lietuvą nubausti. Tiesa, galėjo nubausti dar griežčiau. Iki 10 proc. nuo „Lietuvos geležinkelių“ metinės apyvartos, t.y. apie 35 mln. Eur. Nors bauda ne maksimali, geležinkelininkų dar laukia papildomos išlaidos - teks savo lėšomis atkurti išardytąjį 19 km ruožą.

Kodėl atrodo, kad EK bauda, skirta ne kažkokiai bendrovei, bet visiems Lietuvos mokesčių mokėtojams, yra perteklinė? Nes EK neatsižvelgė, kad 19 km geležinkelio ruožo ardytoja - vos ne pati neturtingiausia ES valstybė. Kasdien girdinti jaunų šeimų, pensininkų, mokytojų, medikų ir t.t. skundus. Gal būtų pakakę pareikalauti, kad Lietuva tik atkurtų tą nelemtąjį ruožą „Mažeikiai-Rengė“. O principingieji eurokomisarai galėtų atvykti į ruožo atidarymą ir perkirpti mėlyną kaspiną. Jei Lietuvoje vos ne kas savaitę vykdomos įvairios akcijos, galėtume su šalies prezidentės palaiminimu suorganizuoti savanorišką akciją „Statome BAM prototipą iki Rengės“. Jei kadaise suorganizavome Baltijos kelią, dabar galėtume suorganizuoti ir geležinkelio ruožo atkūrimo darbus. Pvz., sąmoningi kauniečiai nutiestų 3 km ruožo, klaipėdiečiai - 2,5 km, o visi šalies bažnytkaimiai įsipareigotų nutiesti po 100 m geležinkelio. Ypač jei būtų pažadėta, kad už 28 mln. Eur, kurių EK nutarė nepareikalauti, bus padidintos algos mokytojams, medikams, bibliotekininkams.

Galų gale būtent ES ir paskatino lietuvių nuožmiuosius ardymo, griovimo instinktus. Ką reiškia tas varganas geležinkelio ruožiukas, trumpesnis nei iš Čekiškės į Naujatrobius, jei Lietuvai buvo įsakyta nuardyti visą Ignalinos atominę. Štai čia tai iš tikrųjų negirdėtas precedentas. Valstybė priimta į ES su sąlyga, kad nuardys savo pagrindinį energetikos tiekėją. Valstybė šiuo pretekstu pašalinta iš kitų Europos atominių konkurencinės rinkos. Čia jau ne Rengė, ne Čekiškė ir ne Naujatrobiai. Ne provincialūs konkurenciniai ginčai. Nuostoliai daug didesni nei naftos produktų cisternų vežiojimas kiek ilgesniu keliu. Galų gale Lietuva jau įpratinta būti ne statytoja, bet griovėja. Stadionų, mokyklų, paminklosaugos objektų ir t.t. Geležinkelis išardytas ir į Druskininkus. Vien todėl, kad dalis buvusio ruožo ėjo per Baltarusijos teritoriją. Nors transporto srautai į Druskininkus didžiuliai. Gal ruožą buvo galima tik patobulinti? Kažin ar dabar keleivių vežimas geležinkeliu į atsigavusius Druskininkus būtų buvęs nuostolingas. Bet kam įdomu? Niekaip nebaigiama „Rail Baltica“, nes tai estams kažkas nepatinka, tai latviams, tai lietuviams. O keleivinis traukinys į Varšuvą europine vėže šliaužia apie 40-60 km per val. greičiu. Šiais visuotinio skubėjimo laikais? Savaime suprantama, kad trūks keleivių.

Už valstybės ir jai priklausančių įmonių klaidas moka visi mokesčių mokėtojai. Nors mažai tikėtina, kad kokia nors prekybos centro kasininkė ar darželio auklytė sugalvojo nuardyti geležinkelio ruožą „Mažeikiai-Rengė“. Atsakyti turėtų ne abstrakcijos, bet konkretūs asmenys. Kai valstybės valdomi „Lietuvos geležinkeliai“ nutarė prie Latvijos sienos pasigerinti konkurencines sąlygas, Susisiekimo ministerijai vadovavo Algirdas Butkevičius, o Vyriausybei - Gediminas Kirkilas. Bėgiai ir pabėgiai buvo pradėti ardyti 2008 m. rugsėjo 2 d. Negi joks tarptautinės teisės specialistas neįspėjo, kad Lietuva už savivalę bus baudžiama? Tomis dienomis Vyriausybėje ne kartą lankėsi „Orlen Lietuva“ atstovai, aiškino situaciją, bet politikai nusprendė pritarti geležinkelininkų norui. Galų gale, ne tas rūpėjo. Prasidėjo rinkimų kampanija. Nes po mėnesio, spalio 12 d., turėjo įvykti rinkimų į Seimą pirmasis turas. Kol vyko politinės batalijos, iš Rengės ruožo liko tik sankasa. O Lietuvos mokesčių mokėtojams - milijoninė bauda. Sąžiningiau būtų, jei EK nubaustų tuos asmenis, kurie tokius geležinkelininkų fokusus palaimino. Tik, aišku, mažesnėmis, žmogui pakeliamomis baudomis. O dabar nėra jokios garantijos, kad valstybė valdoma taip konkurenciškai skaidriai, kad ateityje neteks mokėti jokių baudų. Nors to konkurencinio skaidrumo trūksta ir iš Briuselio pusės. Kas ES turi geresnes konkurencines sąlygas? Baltijos šalių ūkininkai ar vakariečiai? Be to, neturtinga valstybė, kai jai smogia tokios didžiulės baudos, taip pat tampa vis mažiau konkurencinga. O taip irgi iškraipomos ES rinkos vienodos konkurencinės sąlygos.

Parengta pagal savaitraštį „Respublika“


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (4)

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • KADENCIJA: ketvirtadienį Seimui pristatyta Evelinos Karalevičienės kandidatūra antrajai kadencijai į Valstybinės kultūros paveldo komisijos pirmininko pareigas; skirti E. Karalevičienę Valstybinės kultūros paveldo komisijos pirmininke dar vienai kadencijai pasiūlė pati komisija.
  • ŽUVO: per radikalaus Talibano judėjimo narių išpuolį Afganistano pietuose žuvo mažiausiai 14 policininkų; gautomis žiniomis, policininkai pakliuvo į pasalą, talibų surengtą Kandaharo provincijoje.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
darbas

Ar įstatymas padeda apsaugoti vaikus nuo smurto?

balsuoti rezultatai

Ar pritariate donorystei?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

   -3  0 C

   0  +2 C

 

   -2  +2 C

    0  +4 C

   +1  +3 C

 

   0  +3 C

    7-17 m/s

    2-7 m/s

 

      1-5 m/s

 

USD - 1.1736 PLN - 4.2146
RUB - 69.1283 CHF - 1.1647
GBP - 0.8791 NOK - 9.8253
reklama
Velyke2017