respublika.lt

Trapus moderniojo šokio laikinumas

(0)
Publikuota: 2009 rugpjūčio 17 10:55:20, Respublika.lt
×

Mersas Kaningemas (Merce Cunningham) kartą rašė: "Turi mylėti šokį, kad liktum jam ištikimas. Jis nieko negrąžina, jokių rankraščių, kuriuos galėtum saugoti, paveikslų, kuriuios galėtum eksponuoti muziejuje, eilių, kurias galėtum išspausdinti ir parduoti, nieko išskyrus tą trumpą akimirką, kai jauti, kad gyveni".

 

Joks kitas choreografas taip neišaukštino šokio efemeriškumo kaip Kaningemas. Jis mėgavosi žinojimu, jog šokį kuria lengvi ir gležni vyrų ir moterų kūnai, kad jis gyvuoja čia ir dabar. Tačiau po jo mirties liepos 28 dieną sulaukus 90 metų, šie žodžiai nuaidėjo ypač skaudžiai, nes jo Niujorke esanti trupė dabar nebežino kas laukia daugiau kaip 200 Kaningemo sukurtų šokio spektaklių.

Vokietijoje Pinos Bauš (Pina Bausch) šokėjai susidūrė su ta pačia problema, kai choreografė, būdama 68 metų, mirė birželio 30 dieną. Kad galima būtų suvokti šios problemos mąstus, tereikia įsivaizduoti kas būtų, jeigu Raušenbergo (Rauschenberg) ar Beikono (Bacon) paveikslai dailininkams mirus būtų išmesti iš galerijų; Solo Belou (Saul Bellow) romanai dingtų iš knygų lentynų, ar visiems laikams nutiltų Stravinskio muzika. Kas atsitinka šokiui, kurį sukūręs choreografas išeina anapilin?

Galvojant apie bet kurią kitą meno rūšį nė akimirką nekiltų mintis, kad menininkui mirus, kartu su juo galėtų mirti ir jo darbai. Tačiau modernusis šokis išsiskiria savo glaudžiu, tarsi bambagysle susijusiu, ryšiu tarp choreografų, jų trupių ir jų sukurtų darbų. Kaningemo ir Bauš šokiai buvo sukurti atsidavusiai šokėjų grupei; kai mirtis ir finansų krizė ima kelti grėsmę grupės gyvavimui, kūriniai taip pat atsiduria pavojuje.

Balete tikimybė, kad kūriniai pergyvens juos sukūrusį choreografą daug didesnė paprasčiausiai todėl, kad dauguma klasikinio baleto trupių šoka labai įvairių repertuarą. Karališkajame balete šokami labai įvairūs baletai: toks šiuolaikinis baletas kaip Veino Makgregorio (Wayne McGregor) "Infra" statomas šalia klasikinio baleto "Žizel". Tokie deriniai įmanomi ne tik todėl, kad trupė turi didelį choreografų kolektyvą, su kuriais gali repetuoti, bet ir todėl, kad repertuaras, nepaisant stilių ir laikmečių amplitudės, pagrįstas klasikiniais žingsneliais, kuriuos šokėjai repetuoja kiekvieną dieną.

Modernusis šokis istoriškai siejamas su atskiru menininku, jis mažiau susijęs su kokiomis nors tradicijomis. Kai tokie choreografai kaip Marta Greiham (Martha Graham), Kaningemas, Bauš ar kiti yra sukūrę savą unikalų šokio stilių, subūrę atsidavusias šokio trupes, kurios jų šokius atlieka. Kol jie buvo gyvi, viskas buvo puiku. Tačiau dabar, kai dauguma modernaus šokio pradininkų jau yra mirę ir net Bauš karta pamažu išeina iš gyvenimo, modernusis šokis susudria su būtinybe
priimti skubius sprendimus, susijusius su jų palikimu.

Kaningemo trupė bandė užkirsti kelią krizei dar ilgai iki choreografo mirties, pasistengę, kad beveik visas jų repertuaras būtų nufilmuotas ir surašytas. Nors toks archyvas išties pavyzdingas, jis negali garantuoti, kad bent dalelė šių šokių bus rodoma teatruose; pati Kaningemo trupė, tokiomis sąlygomis kaip dabar, tegalės funkcionuoti tik dar porą metų. Šokėjas Robertas Svinstonas (Robert Awinston) pasakė: "Didžioji dalis lėšų ir rėmėjų pinigų būdavo skiriama naujų šokių kūrimui, o nebelikus Merso, mes nieko nebeturėsime".

Netrukus bus paskirtas įgaliotinis ir tada bus nuspręsta kas, jeigu apskritai taip bus, tęs darbą. Svinstonas, kuris yra įtrauktas į galimų įgaliotinių sąrašą, mano, jog labai svarbu, kad Kaningemo mokykla ir toliau gyvuotų, kad būsimosios kartos galėtų mokytis šokio technikos, kurią choreografas sukūrė mokydamas savo šokėjus. Tačiau Svinstonas įsitikinęs, jog itin svarbu išlaikyti nedidelę, gal ne visą dieną dirbančią trupę, kuri nuolatos scenoje atliktų Kaningemo sukurtus šokius. "Man būtų nepakenčiama, jeigu iš mūsų liktų tik kažkur nukištas biuras".

Pagal Kaningemo įgaliojimą kitoms trupėms bus suteikta teisė šokti jo sukurtus šokius, viliantis išplėsti atlikėjų ratą. Viena iš tokių trupių yra "Rambert Dance Company", kuri Svinstonui daugeliu požiūriu atrodo idealus partneris. Kaningemo choreografija su tais sukiniais, kampuotais judesiais ir ritmo bei formų keistybėmis, yra sudėtinga, ir jo šokius atlikti nelengva, tačiau Ramberto šokėjai puikiai ją įvaldę, nes nuolat mokosi jo sukurto šokio technikos. Taip pat labai svarbu, kad trupės meno vadovas Markas Boldvinas (Mark Baldwin) yra aistringas Kaningemo choreografijos gerbėjas. "Mums labai svarbu šokti pagal jo
choreografiją. Tai tas pat, kas baleto trupei šokti "Gulbių ežerą".

Ateinančiais metais Ramberto trupė įgis teisę statyti Kaningemo šokio spektaklį "Atogrąžos". Tačiau kad ir kaip Boldvinas žavisi repertuaru, jis tegali statyti nedidelę jo dalį. Turint galvoje sudėtingą elektroninę muziką, itin sudėtingus choreografinius sumanymus ir abejingumą siužetui ir veikėjams, Boldvinas taktiškai šiuos šokius vadina "didelio miesto šokiu". "Turiu labai atsargiai sudarinėti programą, - sako jis, - kai kuriuose taetruose gastroliuoti sunku".

Kaningemo šokių spektaklius bent jau nėsudėtinga pastatyti. Dauguma jų trumpi, puikiai telpa į trijų dalių spektaklio rėmus; daugumos šokių kostiumai paprasti, nesudėtinga pervežti dekoracijas. Su P.Bauš šokio spektakliais kur kas sudėtingiau. Jie dažniausiai trunka iki trijų valandų, reikalinga ypatinga scenografija - pavyzdžiui 20 metrų aukščio purvo siena, gvazdikų kilimas ar milžiniškas rezervuaras su vandeniu.

Nedaugelis šokio studijų išgali statyti tokius epinius spektaklius ar atitinkamai paruošti šokėjus. P.Bauš nėra sukūrusi savo technikos, jos šokiai - tai kalbos, judesių ir psichologinių ritualų koliažas, užvaldantis atlikėjų protus ir širdis. Labai nedaugelį jos šokio spektaklių atlikdavo kitos trupės jai gyvai esant, ir sunku
įsivaizduoti, kad dabar kažkas galėtų pasikeisti.

Kol kas P.Bauš trupė neturėtų būti išformuota. Pasak jos draugo anglų prodiuserio Maiklo Moriso (Michael Morris), "Pina jau buvo suplanavusi gastroles ateinantiems trejiems metams ir jos įvyks. Taip pat yra numatytas Vimo Venderso (Wim Wenders) projektas (3D filmas, skirtas Bauš gyvenimui ir darbams atminti), kuris taip pat turėtų būti įgyvendintas". Tačiau keletas klausimų kelia grėsmę tolesnei triupės ateičiai. Mažai tikėtina, kad Vupertalio Operos teatras, kuriame trupė įsikūrusi, ir toliau rems ją tokiomis palankiomis sąlygomis. Taip pat neįtikėtina, kad trupė gebės pritraukti tokius pat gabius šokėjus, kurie sukosi aplink Bauš visą jos gyvenimą. Šokėjai iš viso pasaulio laukdavo galimybės patekti į jos trupę, kaip ir į Kaningemo, nes juos viliojo galimybė atsidurti vienoje studijoje su garsiu choreografu, matyti kaip kuriamas šokis. Šokio studija, kuri iš esmė tapo muziejumi, saugančiu mirusios choreografės darbus, tapo nebe tokia įkvepiančia perspektyva.

Įdomu tai, kad žmonės, kuriems mažiausiai rūpi palikimas, yra patys choreografai. Marta Greihem, mirusi 1991 metais, yra pareiškusi, kad norėtų, jog jos darbai išnyktų kartu su ja. Kaningemas yra ramiai pasakęs, kad jam "ateitis nerūpi", jam svarbiausia tai, kas vyksta "dabar". Morisas, kuris vadinamas garsiausiu šio meto Amerikos choreografu, yra pareiškęs, kad jo visai "neliūdina, jeigu šokiai numirtų".

 

 

Patiko straipsnis? Leisk mums apie tai sužinoti. Nepamiršk pasidalinti Facebook!
L
0
F
Parašykite savo komentarą:
 
Komentuoti
Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.

Dienos klausimas

Ar paspirtukininkams šalmai turėtų būti privalomi?

balsuoti rezultatai

Apklausa

Kokia kalba bendraujančių žmonių padaugėjo jūsų gyvenamojoje aplinkoje?

balsuoti rezultatai

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi

Daugiausiai komentuoti

Orų prognozė

Šiandien Rytoj Poryt

+5 +11 C

+6 +11 C

+7 +12 C

+9 +13 C

+12 +19 C

+18 +20 C

0-7 m/s

0-6 m/s

0-5 m/s