respublika.lt

2018 rugsėjo 21, penktadienis

Penki įdomiausi Lietuvos siaurukai, apie kuriuos beveik nieko nežinojotenuotraukos (5)

2018 liepos mėn. 20 d. 09:55:37
Udrius Armalis

Pasakius žodį „siaurukas“ dauguma lietuvių pagalvoja apie siauruką, esantį Aukštaitijoje ir kursuojantį tarp Panevėžio ir Anykščių. Tačiau nedaug kas žino, kad Lietuvoje be šio siauruko šiandien yra beveik 10 kitų veikiančių pramoninių siaurukų. O per visą istoriją  Lietuvoje buvo beveik 100 siaurukų.

 

Pasak kelionių agentūros superkelionės.lt direktoriaus Udriaus Armalio, siaurieji geležinkeliai Lietuvoje pradėti tiesti prasidėjus geležinkelio ir pramonės plėtrai - besiplečiantiems  miestams reikėjo ne tik maisto produktų, bet ir žaliavos įmonėms. Tad siaurukai perveždavo ne tik keleivius, bet ir medieną, durpes, molį, maisto produktus. Atsirado ir kariniai siaurukai. Deja, technologijų plėtra išstūmė šią transporto priemonę į užmarštį ir šiandien dauguma jų liko tik prisiminimuose.

Skaitytojų dėmesiui pateikiame 5 įdomiausių siaurukų istorijas. Aplankę šių siaurukų trasas rasite vieną ar kitą išlikusį  objektą, kurie primena kažkada čia buvusį mažąjį geležinkelį:

5. Skapiškio - Suvaikiškio siaurukas. Pirmojo pasaulinio karo metais vokiečiai fronto prie Daugpilio aprūpinimui nusprendžia nutiesti didžiulį tinklą vadinamąjį „Feldbahn“ (lauko geležinkelių) tinklą, kuris prasidėjo prie Skapiškio ir baigėsi dabartinės Latvijos teritorijoje. Pokario metu siaurukas išsaugomas ir juo pradedami vežti keleiviai bei mediena. Tiesa, kelionė šiuo maršrutu nebuvo greita - 40 kilometrų atstumą iš Suvainiškio į Skapiškį traukinukas įveikdavo tik per tris su puse valandos. Galbūt todėl sklido anekdotai - tokie kaip „Keleivis klausia, ar greitai bus traukinukas, o stoties viršininkas atsako: jau greitai - matai, mašinisto šuo jau atbėga.“ Šiandien nuvykę į šį ruožą rasite depą bei keletą stotelių likučių, o Latvijoje, Viesytėje, rasite šiame ruože dirbusį garvežiuką.

4. Palangos siaurukas. Poilsiautojai kiekvieną vakarą einantys palydėti saulės ant Palangos tilto turbūt nė neįtaria, kad dėl šio tilto atsiradimo reikėtų dėkoti... siaurukui. Grafas J.Tiškevičius nusprendžia Vilimiškėje pastatyti plytinę, o gatavos produkcijos transportavimui nuperkamas garlaivis. Kad garlaivis galėtų priplaukti iki Palangos į jūrą nutiesiamas medinis tiltas. Na, o plytų pervežimui iki garlaivio nutiesiamas siaurasis geležinkelis. Beje, šis siaurukas buvo naudojamas ne tik plytų vežimui, bet ir poilsiautojų pramogai. Šis siaurukas buvo pažymėtas ir vokiškuose Pirmojo pasaulinio karo žemėlapiuose. Tad eidami palydėti saulės, prisiminkite ir siauruką. O gal tai idėja Palangos valdžiai - gal vertėtų atgaivinti šį siauruką kaip atrakciją turistams?

3. Ežerėlio durpyno siaurukas. Šiandien tai seniausias veikiantis pramoninis siaurasis geležinkelis. 600 mm pločio geležinkelis pradėtas tiesti Pirmojo pasaulinio karo metais, siekiant išvežti durpes iš Ežerėlio durpyno bei medieną iš Kazlų Rūdos miškų. Kažkada šis geležinkeliukas buvo nusidriekęs iki Kazlų Rūdos ir Jūrės, pasiekė net Kauno miestą, o jo traukinuko judėjimas buvo įtraukas netgi į oficialų traukinių eismo grafiką. Pokaryje geležinkeliukas perklojamas į 750 mm pločio vėžę. Šiandien apsilankę šio siauruko teritorijoje rastumėte tipinį durpyninio siauruko depą, durpių iškrovimo estakadą. Sakoma, šis siaurukas bus greitai išardytas, tad pasinaudokite paskutine proga jį aplankyti. Gal jums pasiseks - pavyks juo pasivažinėti?

2. Rytų Prūsijos siaurieji geležinkeliai. Tai patys paslaptingiausi siaurieji geležinkeliai. Sakoma, kad Rytų Prūsija, kuriai ir priklausė Klaipėdos kraštas, buvo Prūsijos maisto sandėlis. Tad nenuostabu, kad produkcijos išvežimui buvo būtinas išvystytas transporto tinklas, kuo ir tapo XX amžiaus pradžioje nutiestas 1000 mm pločio siauruko tinklas. Juo kroviniai iš Plikių, Bajorų ar Laukgalių pasiekdavo Klaipėdos miestą, kur jau tramvajaus bėgiais pasiekdavo amatininkus ar uostą. Miško medžiaga keliaudavo iš Smalininkų į Tilžę, o iš Tilžės elektrinis traukinukas poilsiautojus nuveždavo į pliažus Mikytuose. Deja, iš karto po Antrojo pasaulinio karo šie geležinkeliukai buvo sunaikinti. Be to, visi vietiniai gyventojai buvo ištremti, tad dabar apie šiuos siaurukus primena tik siaurojo geležinkelio stotis Klaipėdoje ir Smalininkų stotis. Sakoma, kad vienas iš Klaipėdos garvežių yra išlikęs ir vis dar dirba Brėmeno muziejuje.

1. Joniškėlis - Žeimelis. Pirmojo pasaulinio karo metu vokiečiai nutiesė 600 mm pločio geležinkeliuką, kuris Šiaurės Lietuvoje sujungė daugybę miestelių: Žeimelį, Joniškėlį, Pasvalį, Panevėžį, Joniškį. Pokariu šis geležinkeliukas buvo lėtas - kartais kelionė iš Biržų į Šiaulius trukdavo beveik visą parą. Tad buvo nuspręsta šį geležinkeliuką perkloti į platesnę, 750 mm, vėžę. Pastatyti naujus stočių pastatus, namus darbininkams, remontuoti tiltus. Deja, atslinkęs Antrasis pasaulinis karas sustabdė visus darbus ir paskutinės šakos (Joniškis - Žeimelis) liko nesutvarkytos. Pokariu siaurąjį geležinkelį pamažu keitė greitesnis ir patogesnis autotransportas, tad siauruko linijos pradėtos uždarinėti.

Šiandien tarp Žeimelio ir Joniškėlio, vietoje siauruko, kai kur nutiestas kelias. Važiuojant juo randami įspūdingi stočių kompleksai - Vaškuose, Žeimelyje, Lauksodėje, Švobiškyje, ir keletas vis dar naudojamų tiltų. Deja, kai kurios stotys jau be gyvybės ženklų, kitose vis dar gyvena žmonės, prisimenantys siauruką. Tad paskubėkite aplankyti šias stotis, kol jos dar prisimena mažus traukinukus.


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (5)

  • Yra buvęs... 2018 liepos mėn. 20 d. 15:19:14

    Yra buvęs siaurukas Panevėžys-Švenčionėliai-Švenčionys.

  • kokia 2018 liepos mėn. 20 d. 13:20:01

    nostalgija, kai gyvenimas buvo daug lėtesnis ir žmonės buvo ramesni ir
    geresni, arčiau gamtos. Atrodo viskas eina tik į susinaikinimą.

  • Agnė 2018 liepos mėn. 20 d. 13:15:52

    Labai patiko straipsnis ! Teko važiuoti siauruku iš
    Anykščių į Panevėžį ! Ačiū už prisiminimus ! Ačiū už kitų
    siaurukų istorijų priminimą .

  • Kodėl? 2018 liepos mėn. 20 d. 13:14:36

    Kodėl prisireikia ardyti, naikinti tai, kas dabar nenaudojama? Gal ir
    klasikinė muzika "paseno"? Jei galėtų, ištrintų ir natas ir raides
    knygose. Reikia skubėti pamatyti tai, ko nepajėgūs išgelbėti. Tad
    nepamirškime ir vieni į kitus dar kartelį pažvelgti...

  • G.P. 2018 liepos mėn. 20 d. 10:21:53

    Ačiū už puikų straipsnį. Štai kiek įdomybių Lietuvoje!

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • PRIEMONĖS: Ūkio ministerija siūlo patobulinti pelno mokesčio lengvatos taikymą investiciniams projektams, taip pat ją taikyti elektromobiliams; šios priemonės, pasak ministerijos, svarbios šalies ūkio konkurencingumui ilguoju laikotarpiu.
  • DOVANOS: šalies vadovė Dalia Grybauskaitė Lietuvoje viešėsiančiam popiežiui Pranciškui dovanos nepriklausomybės simbolį - Laisvės varpą ir kūrinio „Gloria Lietuvai“ įrašą.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
darbas vadyb

Ar jums yra tekę gauti padirbtų pinigų?

balsuoti rezultatai

Ar pažįstate šimtamečių žmonių?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

  +13 +16 C

   +12  +14 C

 

   +8  +11 C

  +24  +27 C

   +15  +17 C

 

   +14  +15 C

  8-12 m/s

 2-5 m/s

 

    3-6 m/s

 

USD - 1.1769 PLN - 4.2925
RUB - 78.0670 CHF - 1.1312
GBP - 0.8859 NOK - 9.5885
reklama
Sveikata Grožis