respublika.lt

2017 gruodžio 18, pirmadienis

F.Kauzonas: Apie dvi J.Marcinkevičiaus Lietuvasnuotraukos (32)

2016 gruodžio mėn. 16 d. 11:00:11
Ferdinandas Kauzonas, „Respublikos“ apžvalgininkas

Kai kažkam kilo noras nusivalyti kojas į Justiną Marcinkevičių ir tas „kažkas“ viešai įvykdė šios inkvizicijos aktą, tik nedidelė inteligentijos dalis išdrįso poetą ginti. Didžioji jos dalis, ypač politinis elitas, nėrė į krūmus ir pro jų šakeles tyliai stebėjo, kuo viskas baigsis. O kai juos, ten tupinčius, vienas kitas žurnalistas ėmė iš pakrūmių vilkti dienos švieson, suko uodegas: poetas, girdi, toks didis, kad jį ginti net nėra jokios būtinybės...

 

Tai kodėl dabar, kai poeto niekas tarsi jau ir nebepuola, o ne itin gausus jo gynėjų būrelis sudėjo, regis, visus taškus ir ant „i“, ir sakinių galuose, „Respublika“ vėl sugrįžo prie šios temos? Ar taip jau labai reikėjo?

Ar reikėjo sugrįžti?

Reikėjo! Ir tai įrodė Vytenis Andriukaitis savo eseistikos knyga „Justino Marcinkevičiaus laikas“, „Santaros“ leidyklos ką tik išleista. Kaip tik šiandien Taikomosios dailės muziejuje (Arsenale) knyga pristatoma visuomenei.

Ar reikėjo dar vieno taško ant „i“? Reikėjo! Kad dar geriau pajustume Just.Marcinkevičių Lietuvoje - šioje ir anoje. Kad labiau suprastume pačią Lietuvą - šią ir aną. Juolab didžiajai mūsų krašto žmonių daliai yra tekę gyventi abiejose. Ir dauguma jautė skausmą, kai nesisekė. Ir vienai, ir kitai. Ir džiaugėsi, kai sekėsi. Tai kas, kad anoji buvo ne vien tik mūsų, bet mes mylėjome ir tokią. Nes kitos tada nebuvo. O ir šios tikriausiai šiandien nebūtų. Jeigu tada nebūtume mylėję anos...

- Gerbiamas Vyteni, kodėl nesusilaikėte? Kodėl sugrįžote prie Just. Marcinkevičiaus ir jo laiko?

- Todėl, kad nuo ankstyvos jaunystės kažkoks vidinis balsas man visą laiką sakė: „Jeigu mes turime prikelti Tėvynę...“

- Atsiprašau, kad nutraukiu, bet negi tada kažkas galėjo tikėt, kad ją dar galima prikelti?

- Aš ir dabar tikiu... Tik leiskit mums sustabdyti tą purvą, skaldymą, kenkimą, mūsų gyvenimo anoje Lietuvoje vien juodinimą ir niekinimą. Todėl viešai sakau: Tarybų Lietuva buvo. Mačiau joje daugybę fariziejų, veidmainių, prisitaikėlių, karjeristų. Dogmatikų mačiau. Bet aš mačiau Tarybų Lietuvą ir su nuostabiais žmonėmis. Jie tikėjo žmogišku demokratinio socializmo veidu. Mačiau tūkstančius tokių žmonių. Aš ir dabar matau jų pastatytus paminklus Maironiui - Kaune, Čiurlioniui - Druskininkuose, Adomui Mickevičiui - Vilniuje. Gerai, kad Lietuvos „chunveibinai“ jų dar nenugriovė, - bent šie paminklai jauniausiajai, o ir būsimoms mūsų kartoms galės savimi liudyti, kad ne viskas, kas buvo tuomet, buvo vien juoda. Nes, pavyzdžiui, net mokyklų vadovėliuose jokios kitokios alternatyvos šiandien nėra... Juose nebeliko didžiausių ir ryškiausių mūsų kultūros sluoksnių. Argi Janonio nebuvo? Montvilos nebuvo? Ar tik Aistis ir Maironis buvo? Visko buvo. Tai ir parodykime visą paletę. Leiskime vaikams matyti ją visą. Kad bent jie nespjaudytų ant mano Tarybų Lietuvos. Kad užaugtų kitokio diskurso žmonės nei didelė dalis jų tėvų, kuriuos jau suspėjo ideologiškai suluošinti tokie vadovėliai ir tokie jų rašytojai istorikai, viską maunantys ant to paties istorijos kurpalio kaip ir anuomet: viskas, kas buvo, - juoda, viskas, kas yra šiandien, - balta.

- Tuomet klausimas Andriukaičiui istorikui. Ar tai reiškia, kad istorija - ne mokslas, kad istorija - tik susitarimas?..

- Tai reiškia, kad jie - ne istorikai. Jie yra propagandistai. Nes istorija pirmiausia nagrinėja faktus. Ir tik jeigu tu turi visą paletę faktų, tu privalai atsakyti į klausimą: ar gali tuos faktus įgrūsti į vieną savo koncepciją ar dogmą? Tikriems istorikams skauda, kad istorija, užuot buvusi gyvenimo mokytoja, tampa kažkieno tarnaite. Bet yra ir netikrų istorikų. Ir nemažai. Nes būti tarnaite bei propagandiste ir lengviau, ir patogiau.

Ar dar atimename Justino šypseną?

- O dabar norėčiau kreiptis į Andriukaitį gydytoją... Labai lengva gatvėje ar visuomeniniame transporte užsikrėsti sloga ar gripu, o ne troleibuse ir ne gatvėje, o kur nors kitur - dar baisesnėmis ir net gėdingesnėmis ligomis. Ar įmanoma užsikrėsti padorumu? Ir kokie gyvenime sutikti žmonės jus labiausiai yra užkrėtę šia „liga“, kuri, man regis, šiandien Lietuvoje laikoma labai pavojinga? Tai dar laimė, kad bent tam tikros, manau, ne visai mažos, dalies politikų imunitetas juos apsaugo nuo šitos nelaimės.

- Absoliučiai TAIP! Aš esu laimingas, kad mano gyvenime buvo ištisa plejada padoriausių žmonių, man padariusių didžiulę įtaką. Visų pirma, mano tėvas ir motina. Tėvas buvo nepaprastai principingas ir atviras disidentas. Jis drįso parašyti laišką Aukščiausiosios Tarybos Prezidiumui ir siūlė, kad būtų grąžintas Lietuvos himnas ir Lietuvos trispalvė. Paskui mano gyvenime atsirado Paulius Galaunė, tėvas Stanislovas, Monsinjoras Vasiliauskas, Justinas Marcinkevičius... Padorumo viršukalnės! O jeigu šalia didžiausio padorumo dar pasitaikydavo ir kietumas, kaip Tėvo Stanislovo... Beje, ko Justinui pritrūko - tai Stanislovo kietumo.

- Bet tuomet Just.Marcinkevičius būtų Majakovskis. O jis juk buvo lyrikas... Švelnus ir pažeidžiamas. Ar dar atsimenate Justino šypseną? Pavyzdžiui, aš ją pirmąkart pamačiau lygiai prieš 50 metų. Justinas, 36 metų poetas, mums, už jį bent dešimčia metų jaunesniems, skaito savo klasės draugus „Šešiolikmečius“, pokario metais vaikiškom rankom šautuvus paėmusius. Ir į klasę jau niekada nebesugrįžusius. Ir skaitydamas paskutinį posmą pats nesulaiko ašarų. Ir mums, „idėjiškiems komjaunuoliams“, staiga tapo visai nesvarbu, į kurią pusę su šautuvais nuėjo jo „klasiokai“. Svarbu liko vien tai, „kiek einšteinų ir galilėjų šešiolikmečiais žemėje miega“. Ir mes sukėlėme jam tokias ovacijas, kad Justinas nubraukė savo ašarą ir nusišypsojo. Bet ta šypsena buvo tokia liūdna. Ir kitokios šypsenos jo veide ir vėliau, kai artimiau bendraudavome, nesu matęs.

- O aš atsimenu ne tik jo šypseną, bet ir tos šypsenos evoliuciją. Pirmąkart jo šypseną pamačiau poezijos skaitymuose Kaune. Tada ji buvo gal net vaikiškai atvira. O paskui, jau Sąjūdžio metais, ji tapo kažkokia santūri. Niekada nepamiršiu jo šypsenos Mokslų akademijos salėje 1988-ųjų birželio 3-iąją, Sąjūdžio iniciatyvinės grupės steigimo dieną. Zigmas Vaišvila pakyla su kandidatų sąrašu. Sėdi Justinas antroje eilėje, Eduardas Vilkas - prezidiume, aš - ant palangės, nes kitur atsisėsti vietų jau nebebuvo likę. Ir staiga - Zigmas: „Gerbiamas poete Justinai Marcinkevičiau, ar jūs sutiktumėt būti Iniciatyvinėje grupėje?“ Toks masinis šnabždesys per salę tik perbėgo ir stojo tyla. O Justinas su tokia santūria ir tokia malonia malonia šypsena, atėjusia iš kažkur giliai, giliai: „Na, jeigu jūs galvojat, kad aš pajėgčiau, tai sutiksiu.“

Ir niekada neužmiršiu jo šypsenos, kardinaliai pakitusios po to, kai Justiną imta drabstyti purvais... Jos tiesiog nebeliko. O gal tik man neteko jo daugiau matyti besišypsančio.

Bet jo neįmanoma supurvinti. Ne-į-ma-no-ma! Netgi bandant įgelti, kad jis kai ką rašė norėdamas būti spausdinamas ar net įtikti. Bandant teigti, kad tuo metu kiti, nenorėdami įsiteikti, neviešino savo kūrybos, „rašė į stalčių“. Tai atverkite pagaliau tuos „stalčius“, parodykite tą brandžią slaptą kūrybą. Tai spausdinkitės! Tik pasirodo, tų stalčių būta ne tiek jau daug.

Nepulkime pernelyg kategoriškai garbinti visko, kas yra kapitalizme. Ir socializme būta gerų dalykų... Tai ne mano žodžiai. Taip kalbėjo popiežius Jonas Paulius. Atsimeni? Tai kodėl nesiryžtame šiandien Lietuvoje pasakyti kažko panašaus? Juk tikrai buvo ir gerų dalykų, ir padorių žmonių. Tai negi norime vaiką išpilti su brudnu vandeniu? Taip, daug buvo brudno vandens, bet kiek buvo švarių vaikų!..

Parengta pagal savaitraštį „Respublika"

 


Pasidalink:
Pasidalink: Facebook Pasidalink: Frype
Straipsnio komentarai
 
  Skaityti komentarus (32)

  • Užteko vieną puslapį paskaityt, 2017 sausio mėn. 11 d. 14:08:07

    kad tokiam ŠIAIP pasakyčiau-padla esi.Kas vertina poeziją ir prozos
    rašytą žodį,tas niekad taip nepasakys apie kūrėją.Paniekintas
    Baltušis,nors jis gal vertas buvo Nobelio,jei būtume bent kiek didesnė
    tauta.Baltarusiai, šit,sulaukė savo valandos.Tokie kaip ŠIAIP
    šmeižikai komunistų laikais varė ant Maironio ir net ant visai niekuo
    dėto tautos dainiaus Strazdelio.Tokia jų specialybė šmeižti.Ir versti
    savo niekingą kailį...

  • birutegalveliene 2016 gruodžio mėn. 26 d. 19:26:29

    Dėkoju už mano aktyvaus laikotarpio darbe profesiniame,visuomeniniame
    ir šeimoje turėtų ir egzistuojančių minčių patvirtinimą remiantis
    didžiu
    Lietuvos
    poetu Justinu Marcinkevičiumi. mob. 862449395

  • senis tam seip 2016 gruodžio mėn. 17 d. 17:47:24

    Mes turejome S. Neri. Turejome Marcinkeviciu. Jus turite Masiuli. Turite
    Steponaviciu. Turite 2 000 uzsislaptinusiu dar 75 metams kgbistu. Jus labai
    daug ko turite. Turite papulkininke Magnolija. Turite daug pinigu, nes
    pardavete Lietuva. Pasiskaityk apklausos rezultatus, ekspertai.eu.
    Suzinosi, ka dar jus turesite.

  • to Šiaip 2016 gruodžio mėn. 17 d. 10:12:43

    Šiaip, tai man atrodo, kad jūsų komentarai yra papuvę. Kad taip dabar
    daugiau tokių ,,papuvusių" žmonių, kaip Justinas Marcinkevičius,
    manau, gyventume žymiai gražiau, šviesiau.

  • valdas 2016 gruodžio mėn. 17 d. 08:25:13

    LABAI PRITARIU R.K.,TAI TURTAS TAUTOS SIUO LIETUVOS,NEISMATUOJAMAS JUKIU
    SVORIU AUKSO,MAZAI TAUTU TAI TURI IR JI REIKIA PATEIKT,KAD VISI GALETU
    PASIIMT KIEK KAM REIKIA,BET YRA TOKIU "SIAIP",KURIE BANDO PRAKIST
    BLOGI,MELA TOKIUS PVZ.,KAIP OZYS,NEBUTINA LAIKYTIS 10 DIEVO ISAKYMU,KAD
    BUTUM KATALIKAS,BET JEI TU MELAGIS IR VAGIS-TAI TU TIK NUODEGULIS...

  • Šiaip 2016 gruodžio mėn. 17 d. 00:30:51

    Niekas neneigia, kad Marcinkevičius stiprus poetas, niekas nemenkina jo
    reikšmės tautos dvasios išlikimui sovietmečiu. Siutas ima, kai bandoma
    pamiršti, kad jis žmogus, gyvenęs nepalankiai laikais – t.y. be
    gerųjų savybių, ir prisitaikėlis, ir sovietinis nomenklatūrininkas, ir
    moralinis veidmainis, ir Sąjūdžio laikų melagis, ir rašęs pagal
    saugumo užsakymus, ir pan. Tai irgi faktai. Nepaneigiami faktai. Ir po jų
    vadinti jį moraliniu autoritetu – tiesiog juokinga. Supraskite pagaliau,
    poeto kūryba, lyrinių herojų, idėjų nagrinėjimas, savosios kartos
    peripetijų, konfliktų aprašymas – visa tai gerai. Bet juk jis ir
    žmogus buvo. Bet kuris rašytojas yra ir žmogus. O va žmogus buvo
    papuvęs. Ir tai stengiamasi nuslėpti, nutylėti, primeluoti ir prikurti,
    ko nebuvo. Kodėl? Tas pats apie Nėrį. Kaip ir Hamsuną. Kūryba –
    viskas ok, nagrinėjama. O paminklai jam nestatomi ir mokyklos nevadinamos.
    Ir Andriukaičio tekstas čia yra nesąžiningas – ne, jis nemeluoja.
    Blogiau – jis nesako tiesos, nutyli.

  • lapė 2016 gruodžio mėn. 16 d. 23:03:20

    AČIŪ -- valio.
    ...antausis "rašvtojui" papulskiui,,,

  • R.K 2016 gruodžio mėn. 16 d. 23:03:11

    Tokių žmonių ir atmintį reikia sieloj ginti nes atmatų per daug
    gamtai.O mėšlui užsakymų šiais laikais deja perteklius.Dar baisiau kad
    tai vadinasi šviesia ateitim bent jos perspektyva.Čia tikrai
    ........................

  • citata 2016 gruodžio mėn. 16 d. 22:34:20

    "Didžios sielos visada susiduria su nuožmiais oponentais,kuriuos
    atstovauja vidutinybė".
    A.Einšteinas

  • taigi 2016 gruodžio mėn. 16 d. 21:44:00

    Ačiū gerb. Vyteniui ir Ferdinandui už šiltą tiesos sakymą apie
    didžius žmones: Justiną, Salomėją ir kitus. Būkite ir toliau tokie
    tvirti.

  • to Šiaip 2016 gruodžio mėn. 16 d. 19:46:38

    Nesupratau, o prie ko čia poetas ir Ramanausko-Vanago sušaudymas. Taigi,
    juk ne poetas jį sušaudė. O dėl stojimo į komunistų partiją - tai
    juk daugelis tuomet stojo ir nebūtinai dėl karjeros, kiti išvis manė,
    kad tai yra gerai, progresyvu. Žmogui visuomet yra geriau kažkuo geru
    tikėti, negu blogu. O kad buvo Sniečkaus draugelis - tai pasakaitės
    prieš miegą. Be to, ir pats A.Sniečkus juk buvo visai ne monstras, o
    netgi tautiškai nusiteikęs partijos generalinis sekretorius.

  • Šiaip 2016 gruodžio mėn. 16 d. 18:39:40

    Niekas ir nesistengia purvinti to Marcinkevičiaus. Kaip Andriukaitis sako,
    istorija – tai faktai. Štai du faktai: 1957 m. – Marcinkevičius
    pasiprašo ir priimamas į Lietuvos komunistų partiją. 1957 m. –
    sušaudomas Adolfas Ramanauskas-Vanagas. Tai faktai. Greta. Nelabai
    malonūs Poetui. Deja, jo oficialiojoje biografijoje to fakto nerasite.
    Nerasite ir to, kad tais metais Poetas buvo nuolatinis sekmadieninių
    pietų pas Sniečkų dalyvis ir draugelis. Nerasite, kad buvo dvaro Poetas.
    Ir dar daug ko nerasite. Taigi, gerbiamasis Vyteni, apie purvinimą ar vis
    dėlto apie kai kieno balinimą šnekama. Juk istorija tik faktai.

  • toks 2016 gruodžio mėn. 16 d. 17:11:28

    poetas gimsta vieną kartą per šimtą metų,beje kaip ir Salomėja
    Neris,kurią irgi beje bando juodinti...

  • zita. 2016 gruodžio mėn. 16 d. 15:47:43

    apie marcinkevičių ,granauską pasiskaitykit- Apie karalystę . Petrą
    Dirgėlą kalbina Vilius Bartninkas.

  • Alva 2016 gruodžio mėn. 16 d. 15:00:32

    Poeto Justino Marcinkevičiaus niekas neįstengs supurvinti.Jo doras
    gyvenimas ir dora kūryba visada žavės ir įkvėps skaitytojus.

  • Demokratija 2016 gruodžio mėn. 16 d. 14:09:42

    Kauzonas paseno ir pradėjo kurti muilo operą-malti tą patį per tą
    patį,taip, kaip ir viskas daroma (malama) Lietuvos demokratinėje
    respublikoje. Malam 26 metus biurokratinę demokratiją,o prisimala tik
    korupcija.Su tokia pasenusia kauzoniškų investitorių biurokratiška
    technologija kitko ir neprimalsi.

  • vale 2016 gruodžio mėn. 16 d. 13:18:56

    As Gerbiama J. Marcinkeviciu pamaciau budama dar mokine.Jis buvo mokykloje
    skaite eiles , o mes klauseme.Po to su lietuviu kalbos mokytoja
    aptareme.Buvome suzaveti.Nuo tada iki siandien JIs man buvo ir yra
    Rasytojas L I E T U V O S !!!

  • to Na, manau 2016 gruodžio mėn. 16 d. 11:15:05

    Koks beviltiškas ir naivus komentaras. Ir kur jūs matote tą Kremlių, ar
    dar jis jums vis tebesivaidena ?

  • NA, manau , 2016 gruodžio mėn. 16 d. 10:53:09

    Lietuvą Kremliui susigrąžinti jau net nei žaliųjų žmogeliukų
    nereikės,nes straipsnis po straipsnio runkeliams , bet irgi tik ne
    cukriniams, ir po kurių seka įstatymas uždrausti kritikuoti
    "teisinguosius" tuos , kurie tarnautų mums, nes mes išrinkome savo
    atstovus , kad atstovautų mums, Tautai.Pasirodo , kad mes išsirenkane ne
    atstovus nuo savęs , bet erodus sau ant sprando, kuriems jau net ir spec.
    parduotuvių maža , kuriems jau reikia spec. "lesyklėlių", kurios
    pamaitintų jau net milijardais ir jie nebaudžiami.Ir taip "step bei
    step"(žingsnis po žingsnio)kaip sakė a.a. "Mokytojas",grįžtame atgal
    į Kremliaus glėbį , o po to "podina" pasiūs vėl Įgarkų
    atstatinėti.Na , o prižiūrės vėl tie patys "švarūs",kurie buvo
    išvežti "švarūs" ten buvo "švarūs" ir sugrąžę vėl vadovauja
    "švarūs", tik galimai ir dalinai atsinaujinę, o kurie jau akivaizdžiai
    buvo nešvarūs užsląptinti 75 metams.Tai kodėl ir už ką Tautai tokia
    dalia, tokiu grubiu melu "įpirštas" nepriklausomybės atstatymas.

  • JURGINUI 2016 gruodžio mėn. 16 d. 10:47:26

    Speju; komentara skyrete ponui Linkevics,ane?

  • Tiesa ir gėris nenugalimi. 2016 gruodžio mėn. 16 d. 10:42:08

    Ačiū likimui,kad teko išgirsti ,tenka skaityti ir džiaugtis ,kad mūsų
    Tauta turi tokį didžiavyrį,tokį išminties galiūną ---Justiną
    Marcinkevičių.Tai mūsų didysis literatūros klasikas.
    Ačiū ,gerb. V.Andriukaičiui už tiesos ir gėrio žodžius.Ačiū už
    išleistą knygą.Ačiū,gerb.F.Kauzonui už drąsą ir tiesą.

  • pilietis Romui 2016 gruodžio mėn. 16 d. 10:36:07

    Pritariu autoriui ir Vyteniui.

  • kaip gera 2016 gruodžio mėn. 16 d. 10:36:01

    Kai yra taip subtiliai mąstančių žmonių. Toks šiltas pokalbis. Ačiū
    gerbiamiems F.Kauzonui ir V.Andriukaičiui. Man nesuprantama, iš kur
    mūsų laisvės sąlygomis atsiranda tokių cinikų, nešvarios sielos
    žmonių, bandančių drabstyti Poetą purvais. Justinas Marcinkevičius ir
    man - lyg savas žmogus. Saugau jo 1964 m. knygelę su autografu mano
    Mamai, ji su Juo kalbėjosi, jis tuomet buvo Šiauliuose, kur gyvenau
    vaikystėje. Taip ir įsivaizduoju Poetą - tokį gražų, kaip
    nuotraukoje, pasirašinėjantį knygose. Kadangi esu šiaulietė, man
    skaudu ir dėl Juliaus Janonio užbraukimo literatūros istorijoje. O juk
    tai buvo jaunutis poetas, idealistas, pats puolęs po
    traukiniu...Vaikystėje man tai būdavo šiurpu įsivaizduoti. Bet ir
    dabar, kai paskaitau kai kurių cinikų žurnalistų straipsnius kai
    kuriuose portaluose, įsivaizduoju, ka savo cinizmu, chamiškumu jie gali
    sutrumpinti gyvenimą ne vienam žmogui....

  • Gale lauko 2016 gruodžio mėn. 16 d. 10:19:32

    Poezija ir patrankos su šarvuočiais tarpusavy nedera.

  • IRENA 2016 gruodžio mėn. 16 d. 10:18:45

    ....AČIŪ AUTORIUI,AČIŪ VYTENIUI...MANAU,KAD Į UŽSAKYTAS
    KNYGELES,TURIU OMENY putinaites,kurių gal dėdė MASKVOJE...REIKĖTŲ
    ATSAKYTI DAINUOJAMOMIS DAINOMIS,SKAITOMOMIS EILĖMIS.....

Respublika.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, keiksmažodžiais pagardintus, su tema nesusijusius, kito asmens vardu pasirašytus, įstatymus pažeidžiančius, šlamštą reklamuojančius ar nusikalsti kurstančius komentarus. Jei kurstysite smurtą, rasinę, tautinę, religinę ar kitokio pobūdžio neapykantą, žvirbliu išskridę jūsų žodžiai grįždami gali virsti toną sveriančiu jaučiu - specialiosioms Lietuvos tarnyboms pareikalavus suteiksime jūsų duomenis.
  • NUGALĖJO: Graikijos vyrų krepšinio čempionate sekmadienį Atėnų „Panathinaikos“ komanda, kuriai atstovauja Lukas Lekavičius, namuose 91:69 nugalėjo Retimno „Cretan Kings“ ekipą.
  • BRONZA: Vokietijoje vykstančio 23-iojo pasaulio moterų rankinio čempionato bronzos medalius iškovojo Olandijos rinktinė; mažajame finale sekmadienį olandės 24:21 nugalėjo Švedijos komandą.
Daugiau

Respublika
rekomenduoja

Labiausiai
skaitomi
(per 72 val.)

Daugiausiai komentuoti
(per 72 val.)
reklama
DARBAS ADMIN

Ar reikėjo nušalinti A.Verygą?

balsuoti rezultatai

Ar pritariate donorystei?

balsuoti rezultatai
Šiandien Rytoj   Poryt

 

   

   -4  +1 C

   -4   0 C

 

   -1  0 C

    -1  +4 C

   -1  +3 C

 

   0 +4 C

    1-5 m/s

    1-4 m/s

 

      2-4 m/s

 

USD - 1.1806 PLN - 4.2167
RUB - 69.5043 CHF - 1.1669
GBP - 0.8825 NOK - 9.7828
reklama
Prenumerat 2018